Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Hjemmeelektronikgiganterne Elgiganten og Media Markt kæmper nemlig så vildt i Sverige, at selskabernes marginaler ifølge branchekendere er gået i minus. Erhvervsavisen Dagens Industri skriver, at i alle tilfælde Media Markt på visse produkter direkte taber penge, hver gang kunderne køber ind.
Ingen kommentarer
Sverigeschef for Media Markt, Christian Schrache, nøjes med at sige, at »der går mange rygter«, og at »vi har taget store markedsandele«.
Administrerende direktør for Elgiganten Sverige, Anders Nilsen, vil heller ikke diskutere spørgsmålet nærmere.
»Uanset konkurrencen er der stadig flest, som vælger at handle hos os,« siger han.
Tilbagegang i salget på 5,1 procent
Tal fra Handelns Utredningsinstitut viser, at branchen i august solgte for 5,1 procent mindre end sidste år. Også den sammenlagte nedgang for i år er på 5,1 procent.
Media Markt, som er tysk, kom til Sverige i 2006 med det erklærede mål at opnå den største omsætning. I dag er der 16 varehuse, mens Elgiganten har 44.