Elbilers totale afhængighed af Kina skal brydes

Danskerne og europæerne elsker elbiler, men produktionen af batterierne til dem er totalt afhængig af Kina. Derfor arbejdes der bogstaveligt under jorden i EU på selv at skaffe de afgørende komponenter.

Litium kaldes også for »det hvide guld« og er en afgørende komponent i produktionen af elbilbatterier. En stor del af al litium udvindes i Chile (her i Atacama-ørkenen), men forædlingen sker i Kina, og det er herfra, at EU-landene importerer størstedelen af den litium, som skal bruges på de stadig flere batteriproduktionsfabrikker i Europa. Martin Bernetti/AFP/Ritzau Scanpix (arkiv)

Elbiler sælger som aldrig før i Danmark og i Europa, men produktionen af dem er totalt afhængig af Kina.

»Omkring 90 procent af al litium til Europas batterifabrikker kommer i dag fra Kina. Det er en afhængighed, som er større og mere kritisk end afhængigheden af Ruslands energi,« siger Horst Kreuter, der er administrerende direktør for det børsnoterede, australske Vulcan Energy Resources tyske datterselskab Vulkan Energie, til Svenska Dagbladet.

Senest i 2035 skal alle nyindregistrerede personbiler i Europa være elbiler, men så længe Europa ikke selv udvinder litium, der er en af hovedkomponenterne i elbilbatterierne, slipper man ikke ud af det kinesiske greb.

Litium udvindes i navnlig Australien og Chile, der i 2021 havde en markedsandel på mere end 80 procent. I Chile ligger også 42 procent af verdens litiumreserver, anslår den amerikanske myndighed US Geological Survey.

Men forarbejdningen af forædlet litium sker i Kina. Kina står også for næsten tre fjerdedele af den samlede batteriproduktion i verden.

Analytikere anslår, at det eksploderende elbilsalg verden over vil kræve, at batteriproduktionen øges med 40 procent om året. Horst Kreuter vurderer, at der de næste år vil blive etableret flere end 40 nye batterifabrikker i verden, og at de fleste vil ligge i Europa.

Brug for 40 gange så meget som i dag

I Danmark blev der ifølge nye tal fra De Danske Bilimportører i hele 2022 solgt 30.830 nye elbiler, hvilket svarer til 20,8 procent af det samlede bilsalg herhjemme. I 2021 stod elbilerne for 12,9 procent af det samlede bilsalg.

Med elbilsalget vokser behovet for litium. I 2040 ventes der at skulle bruges 40 gange så meget som i dag.

»Efterspørgslen på litium stiger hurtigt, præcis som priserne, og det lokker bil- og batteriproducenter, som vil sikre sig adgang til strategiske råvarer,« siger Horst Kreuter til Svenska Dagbladet.

Han forventer i 2025 at kunne begynde at udvinde litium fra et stort, underjordisk område på 300 gange 40 kilometer i sprækkedalen ved Rhinen i området mellem Basel, Strasbourg og Frankfurt. 40.000 ton litium om året er målet, hvilket svarer til, hvad der skal bruges til batterier til en million elbiler.

Alene her menes der at være tilstrækkeligt med litium til at dække en fjerdedel af Europas behov, men også i Sverige, Tjekkiet, Serbien, Spanien, Frankrig og Østrig arbejdes der på at få gang i udvindingen.

Ifølge det svenske Ifo-institutet stammer 99 procent af EUs import af lette, sjældne jordarter (som er metaller, der modsat navnet faktisk ikke er sjældne, men derimod svære at udvinde) fra Kina. Det samme gør 98 procent af de tunge, sjældne jordarter, 93 procent af al magnesium, 69 procent af al wolfram, 66 procent af al scandium, 49 procent af al wismut, 47 procent af al grafit og 45 procent af al titan.

Og så udgør Kinas andel af de elmotorer, som importeres til EU, 65 procent.