Ejer om mægler sigtet for coronasvindel: Peter Norvig er flittig, han spiller ikke golf eller sidder på Victor dagen lang

Det kendte ejendomsmæglerpar Hanne Nørrisgaard og Peter Norvig blev sigtet for svindel med hjælpepakker i to selskaber tidligere i januar. Jan Behrens, der er den formelle ejer af et af selskaberne, forestiller sig, at der ligger en fejl bag sigtelsen og forsvarer Norvigs person.

Tidligere ejendomsmægler Peter Norvig er sigtet for svindel med hjælpepakker. Jan Behrens, der er ejer i Norvigs selskab, B2B Property, mener, at der må være tale om en fejl. Arkivfoto: Claus Bech/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Jan Behrens, forretningspartner til den berømte og berygtede tidligere ejendomsmægler Peter Norvig, tror ikke på, at Norvig bevidst har forsøgt svindle sig til støtte gennem statens coronahjælpepakker.

Peter Norvig og hans hustru, ejendomsmægleren Hanne Nørrisgaard, blev i begyndelsen af januar sigtet af politiet, der har mistanke om, at parret uretmæssigt har ansøgt om lønkompensation til en værdi af 2,6 millioner kroner til ansatte i parrets to virksomheder.

Jan Behrens, der er den formelle ejer af B2B Property, som Norvig driver, kalder sigtelsen »drønirriterende«. Han ikke er bekendt med, at der bevidst skulle være søgt penge i strid med loven.

»Men det kan være, man har lavet fejl,« siger han og uddyber:

»Som jeg er orienteret – vi har også haft en advokat til at hjælpe os undervejs med ansøgningerne – er det ikke sådan, at Peter har siddet – det er i hvert fald min bedste overbevisning – og opfundet cpr-numre, der ikke var der, som skulle have en løn,« siger Jan Behrens, der blandt andet også ejer True North Cosmetics, der laver hudplejeprodukter.

Jan Behrens arbejdede sidst i 90erne med parallelimport af medicin som administrerende direktør i selskabet Cimilar. Billedet stammer fra dengang. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Ørsted.

Jan Behrens siger, at han ikke selv har været involveret i at ansøge om hjælpepakker:

»Det er svært at sidde og vurdere på sidelinjen. Jeg er slet ikke blevet orienteret om noget.«

Ifølge den forklaring, han har fået fra Norvig, har myndighederne haft indblik i et forkert øjebliksbillede af forholdene i virksomheden, når de har vurderet ansøgningerne om lønkompensation.

»Det er mudret,« sammenfatter han om forholdene.

Begrundelsen for sigtelserne skal findes i flere ansøgninger om lønkompensation til ansatte i parrets to virksomheder. Dels er der tale om B2B Property, som Peter Norvig driver, og Loving Rooms, en møbelforretning drevet af Hanne Nørrisgaard.

Peter Norvig skriver i en e-mail til Berlingske, at eftersom sagen verserer, vil parret ikke på nuværende tidspunkt besvare spørgsmål om sigtelserne. Han oplyser dog, at de begge nægter at have gjort det, de er sigtet for. Derfor forventer parret og deres advokat, at sigtelserne enten bliver droppet igen, eller at de bliver frikendt.

»Godt netværk i branchen«

Jan Behrens reddede i sommer parrets luksusmæglerselskab, Living Homes, fra konkurs. Sammen med flere andre var han med til at rejse tre millioner kroner. Han ønsker ikke at oplyse, hvem de andre er.

Efter ejerskiftet fik selskabet nyt navn, B2B Property, og skiftede fokus.

Jan Behrens gik ind i samarbejdet, fordi Peter Norvig har et »godt netværk i branchen«, siger han.

»Jeg synes, at han er god til at sælge ejendomme. Han er en enormt flittig, sindssygt flittig mand. Han arbejder virkelig meget – seks-syv dage om ugen. Han render jo ikke rundt og spiller golf og sådan noget, som er spild af tid. Han sidder heller ikke på Victor (Café Victor i Ny Østergade i København, red.) og drikker sig fuld med kendisser. Han arbejder faktisk bare meget. Men han har selvfølgelig haft det svært,« siger han.

Både Peter Norvig, Hanne Nørrisgaard og deres luksusmæglerfirma er de seneste år flere gange blevet sanktioneret af Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere. Peter Norvig blev frataget sin titel som ejendomsmægler i 2018.

De rekordstore bøder – hvoraf den seneste var på over en halv million kroner – er systematisk tildelt, fordi parret har tilbageholdt penge, de skyldte deres kunder. Peter Norvig har før afvist, at han skulle have forsøgt at snyde sine kunder.

Det passer med Jan Behrens' overbevisning.

»Jeg kommer ikke til at sidde og sige, at alt er godt. Det synes jeg absolut ikke, det er. Men jeg kan sige, at man prøver at arbejde seriøst med tingene. Man prøver at gøre tingene rigtigt. Det her setup har aldrig været lavet for at snyde nogle privatpersoner for – hvad – 30.000 kroner. Det er så small time-agtigt,« siger han.

Det er dog et faktum, at selskabet »har haft brug for penge hele tiden for at kunne drives, fordi man havde nogle gamle sager, der belastede systemet«, siger han.

Ifølge Jan Behrens har virksomheden en meget stram økonomi, hvor Norvig har skullet låne penge af Behrens for at tilbagebetale kunder.

»Vi er et sted med en virksomhed, som ikke havde for mange penge, som har en stram likviditet, hvor hver en krone tæller, og hvor Peter nogle gange skal ind og låne af mig eller andre for at tilbagebetale deposita eller andre ting. Det er jo en meget stram måde at overleve på. Man må give Peter den respekt, at han har valgt ikke bare at lægge sig ned,« siger Jan Behrens.