Efter største SAS-strejke i nyere tid: »Man er nok aldrig helt blevet en kommerciel virksomhed«

Den største strejke i nyere tid ramte SAS fredag i sidste uge. Konflikten har historiske rødder tilbage til en tid, hvor alt var nemmere for SAS, men meget dyrere for passagererne. Og det endte med pæne lønstigninger og mere faste arbejdstider til de piloter, som SAS mener har stillet meget voldsomme krav, som passer dårligt til den virkelighed, virksomheden befinder sig i.

SAS-passagerer var i den forgange uge hårdt ramt af strejken blandt piloterne. Strejken betød massive aflysninger af flyafgange. Philip Davali

Det lød umiddelbart godt. Ingen stramme bånd, ingen restriktioner og muligheder for at flyve lige så meget og derhen i verden, hvor flyselskaberne ønskede det. Året er 1992, og den første større aftale om mere konkurrence blandt flyselskaberne bliver underskrevet – en aftale, som for altid kom til at ændre den globale luftfart. Nu skulle der være fri konkurrence mellem de flyselskaber, der indtil da havde levet i et beskyttet monopol.

Men det, som siden kom til at betyde lavere priser for passagererne, skulle også vise sig at være begyndelsen på årtier med strejker og konflikter i SAS.