Dyne-Larsen slår milliardrekord igen, igen: »Det er den rigtige strategi at investere i fysiske butikker«

Regnskabsåret 2017/18 blev endnu et rekordår for Jysk Group, der nu har butikker i 50 lande.

Lars Larsen åbnede den første Jysk-butik i 1979 på Silkeborgvej i Aarhus. I dag ejer han 2.668 butikker i 50 lande. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Det er snart nærmere reglen end undtagelsen, at Jysk Group hvert år lægger en ekstra milliard kroner oven i den i forvejen gigantiske omsætning, når selskabet løfter sløret for regnskabstallene.

Sådan er det også i år, hvor omsætningen er steget til 26,6 mia. kroner. Det viser nøgletal for 2017/18, som gruppen netop har offentliggjort.

I samme periode har Jysk Group tjent 3,5 mia. kroner på driften (EBIT), hvilket er den højeste indtjening nogensinde.

»Det er meget tilfredsstillende, at vi endnu engang formår at sætte rekorder i Jysk. Det bekræfter os i, at det fortsat er den rigtige strategi at investere i fysiske butikker, så vi kommer helt tæt på kunderne i alle de lande, hvor Jysk er i dag,« siger Lars Larsen, grundlægger og bestyrelsesformand i Jysk Group, i forbindelse med regnskabet.

Jysk Group består af den nordiske del, Jysk Nordic, og af den tyske del, Dänisches Bettenlager. De har tilsammen 2.668 butikker og beskæftiger omkring 23.000 medarbejdere.

Det er særligt i Øst- og Sydeuropa og på Balkan, Jysk har store vækstrater, mens kundestrømmen i regnskabsåret er øget med 12 pct.

Jysk har ramt 50 lande

Gruppen gik i løbet af året ind i land nummer 50. Det skete, da en lokal franchisepartner åbnede sin første butik i Dubai.

Jysk-koncernen har det seneste år åbnet 139 nye butikker - og målet er fortsat ekspansion i mindst samme takt. Lars Larsen har tidligere meldt ud, at hans ambition er at komme over 5.000 butikker i løbet af en årrække.

Jysk har i løbet af året investeret i udvidelsen af virksomhedens distributionscenter i Uldum i Danmark, ligesom et nyt distributionscenter i Bulgarien forventes at stå klar i 2019. Jysk indleder nu også jagten på et lager i Ungarn. De store lagre skal være med til sikre, at der kan leveres varer til alle lande.

»Det kræver et stort setup at få alle vores varer ud til så mange butikker i så mange forskellige lande, og opgaven er ikke blevet mindre af, at kunderne forventer at få deres varer med det samme. Derfor betyder vores nye distributionscenter i Sofia rigtigt meget, fordi vi bliver i stand til at levere langt hurtigere til butikker og kunder i Balkan-landene og Grækenland,« siger Lars Larsen.

Jysk åbner inden længe butikker i Irland, som er det eneste større land i Europa, hvor Jysk endnu ikke har butikker.

»Med butikkerne i Irland får vi sat det sidste flag på europakortet, når det gælder større markeder. Vi har det seneste år set en positiv udvikling i omsætningen i Storbritannien, og vi forventer os meget af det irske marked. Ikke nødvendigvis fra dag ét, men med lidt tålmodighed skal vi nok også få succes i Irland,« siger Lars Larsen.

Samtidig har gruppen investeret i et bedre samspil mellem butikkerne og online. Butikkerne er her et omdrejningspunkt for Jysk, da mange kunder afhenter deres varer efter at have bestilt dem på nettet.

»I de her onlinetider er vi rigtig glade for, at vi stadig kan få folk til at komme til vores butikker, og vi mener, at vi har den rigtige model for at smelte de fysiske butikker og online sammen,« siger topchefen i Jysk Nordic, Jan Bøgh.

Åbner butikker i Rusland

I sidste uge meddelte Jysk desuden, at Lars Larsen også snart kommer med et godt tilbud til den russiske middelklasse.

Larsen, der også går under kælenavnet Købmanden åbner nemlig butikker i Rusland i april 2020. Jysk har ellers tidligere brændt nallerne i Rusland, og topchefen i Jysk Nordic, Jan Bøgh, anerkender da også, at det ikke er uden udfordringer at gå ind på det russiske marked.

»Trods udfordringer med toldsatser og certifikater kan vi se, at andre vestlige detailkæder som for eksempel IKEA, Auchan og Decathlon er succesfulde i Rusland, hvilket indikerer, at der også er muligheder for Jysk,« lød det i sidste uge.

Efter otte års kamp for at få befolkningen i det mest folkerige marked til at købe dyner og puder trak Lars Larsen i maj Jysk ud af Kina og lukkede sine 13 butikker.

Lars Larsen er ellers kendt for at være særdeles tålmodig og vedholdende, når han kaster sig over nye markeder, og han har da også ihærdigt forsøgt at knække koden i Kina, siden han i 2010 gik ind på markedet. Dengang var ambitionen 500 butikker inden for en kort årrække.

Men de godt 1,4 mia. kineserne har ikke været lige så begejstrede for, hvad vi herhjemme kender som jyske slagtilbud, som kunder i andre markeder.