Du kender IKEA som det blå kæmpehus ved motorvejen. Men nu er boliggigantens strategi en helt anden

IKEA er historien om stifteren Ingvar Kamprad, der som 17-årig solgte kuglepenne, punge og nylonstrømper via postordre. Det udviklede sig til de blå, gule og gigantiske varehuse, der verden over forsyner de fleste med det meste. Men IKEA har lagt en ny kurs og vender på flere måder det velkendte koncept på hovedet. Det vil man snart kunne se i midten af København.

»Det er en transformation, vi ser hele detailhandlen gennemgå i øjeblikket,« siger ekspert om den globale omstilling i IKEA. Illustration: IKEA

Et enormt varehus, hvor man rustet med overskud, målebånd og kanelbullar på nogle timer kan pege sig til en ny stue. Forvandle børneværelset til teenagerhulen og fylde bilen med de svenske, prisvenlige klassikere.

Oplevelsen i IKEA har været dyrket af mange danskere, siden dørene til det første danske varehus slog op i 1969.