DSV er den klare favorit til at købe konkurrent – men 26 mia. er langt fra nok

En af de store konkurrenter til at købe schweiziske Panalpina har umiddelbart meldt sig ud af kampen. Det tegner godt for DSVs kæmpebud, som dog næppe er stort nok.

DSV er den klare favorit til at købe schweiziske Panalpina.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen

Danske DSV er næppe de eneste, som i øjeblikket overvejer at byde på schweiziske Panalpina. Men torsdag afviste en af de store rivaler, transportgiganten Kuehne & Nagel, at være interesset. Om det virkelig er rigtigt eller en del af det spil, som nu er i gang, vises endnu ikke. Men det tyder på, at DSV lige nu står med de bedste kort på hånden, selv om de mere end 26 mia. kr., den danske virksomhed foreløbigt har indikeret, at det danske selskab vil betale for konkurrenten, næppe er nok.

En fusion med Panalpina har længe været en drøm for DSV. Faktisk opstod de første tanker om den dansk-schweiziske storfusion helt tilbage i 1990erne. Nu er det tættere på end nogensinde. Det familiekontrollerede Panalpina er mere mør, end det har været før, og Ernst Goehner Fonden, der kontrollerer 46 pct. af aktierne i Panalpina, har blandt andet efter lang tids pres valgt at lade bestyrelsesformand Peter Ulber stoppe, når hans periode udløber til maj.

Det kan være den mulighed, som DSV har ventet på. Ulber er nemlig stærkt upopulær hos den svenske børsaktivist Cevian, der i 2010 købte sig ind i Panalpina og i dag ejer 12,3 pct. Lars Förberg, partner i Cevian, har kaldt Ulber »utålelig«, og han sagde i efteråret til det schweiziske magasine Bilanz, at Ulber skulle gå af, og Panalpina skulle åbne sig over for opkøb.

»Panalpina har været på ønskelisten siden 1990erne. Det har altid været en drøm at købe dem, og nu er vi der, hvor det måske kan lykkes,« siger den tidligere topchef for DSV, Leif Tullberg.

Forsigtige følere

Tullberg og hans tidligere meddirektør Kurt Larsen er de to helt centrale personer i opbygningen af DSV fra en lille vognmandsvirksomhed til en af verdens største transportvirksomheder. Nu kan DSV blive endnu større og krydse en omsætning på 110 mia. kr., hvis købet af Panalpina lykkes.

I første omgang har DSV sendt de første forsigtige følere til bestyrelsen i Panalpina. Det var i begyndelsen fortroligt, men Panalpina-bestyrelse valgte i sidste uge at offentligøre henvendelsen. Herefter bekræftede det danske selskab, at der var budt et beløb i nærheden af 26,5 mia. kr. for Panalpina.

Indtil videre holder den afgørende Ernst Goehner Fonden tæt med deres tanker.

»Ernst Goehner Fonden har noteret, at DSV har sendt et ikkebindende købstilbud til Panalpinas bestyrelse, men ønsker på nuværende tidspunkt ikke at udtale sig yderligere,« skriver Andreas Hildenbrand, kommunikationspartner i fonden, i en mail til Berlingske.

Også Cevians Lars Förberg skriver, at det endnu ikke er det rette tidspunkt at udtale sig.

Den schweiziske fond kan muligvis være mere klar til at sælge end tidligere, fordi den kan se, at verden omkring den bevæger sig hurtigt frem, mens Panalpina står stille. En løsning er at komme til at indgå i den langt bedre drevne DSV-koncern. Som tilbuddet ligger nu, vil det give fonden 7,7 pct. af DSV, fordi en del af prisen vil blive betalt med DSV-aktier.

»Det er en mulighed med et bud fra andre, men jeg hælder nok mere til, at DSV kommer til at hæve buddet,« siger Michael Friis Jørgensen, analytiker i Alm. Brand.

Han er dog ret sikker på, at hvis bestyrelsen i Panalpina er ved at være klar til en fusion, vil den gå i gang med at presse prisen op.

»I de her situationer ved vi, at det første bud sjældent er det sidste. Men det er et køb, som de har drømt over i mange år, og DSV er oplagt til at vinde her,« siger Michael Friis Jørgensen.

David Kerstens, analytiker i investeringsbanken Jefferies, er enig i, at fonden sandsynligvis er mere klar til en fusion end nogensinde tidligere.

»Vi tror, at deres tålmodighed nu er ved at løbe ud, efter industrien er fordoblet over de sidste fem år, mens Panalpina har stået stille,« hedder det fra Kerstens.

Ærkerival melder pas

En mulig anden byder kan være DSVs store ærkerival, ligeledes schweiziske Kuehne & Nagel, der sidste år sagde, at selskabet var klar til at tale med ledelsen i Panalpina om en mulig fusion.

»Vi vurderer, at Kuehne & Nagel potentielt også kan være interesseret, efter deres topchef har sagt, at de er interesseret at i købe op, men efter vores opfattelse er DSV bedst positioneret til det her,« forsætter Kerstens.

Men torsdag sagde Klaus-Michael Kühne, den stærke mand bag den schweiziske gigant, at Kuehne & Nagel næppe er interesseret. Men om det er reelt eller en del af det spil, som nu er i gang, er endnu uvist.

»Hvis danskerne absolut vil købe det håbløst overvurderede Panalpina, kan det ikke undgås. Det kunne måske for et år siden have været attraktivt,« sagde Kühne torsdag til den schweiziske avis Handelszeitung.

Panalpina har 14.000 ansatte og er til stede i 80 lande. Bliver de samlet med DSV, vil det skabe en virksomhed, der samlet vil omsætte for 110 mia. kr. baseret på regnskaberne for 2018. Selskabet vil samlet skabe en driftsindtjening på syv mia. kr.