»Drastiske Dave« svinger spareøksen i supermarkedsgangene

Dave Lewis havde allerede tilnavnet »Drastiske Dave« som følge af sin tilgang til at redde nødstedte virksomheder, før han for fire år siden kom til den britiske supermarkedsgigant Tesco. Siden har han til fulde levet op til benævnelsen.

Dave Lewis, der er chef for supermarkedsgiganten Tesco, er midt i en svær opgave, som kræver drastiske midler: Han skal vende forretningen efter tidligere årtiers kraftig ekspansion. Arkivfoto: Hannah Mckay/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Supermarkedskæmpen Tescos grundlægger, Jack Cohen, havde en særlig evne til at sælge sine varer billigt. Han startede i 1919 med en markedsstand i Nordøstlondon og var så dygtig til at trykke priserne, at man kaldte ham »Slasher Jack« – »Flænser-Jack«.

Præcis 100 år efter har Tescos topchef anno 2019, Dave Lewis, et næsten lige så slagkraftigt tilnavn: »Drastiske Dave« har skåret dybt for at vende en forretning, der næsten ikke kunne have været i en værre forfatning, da han ankom i 2014.

Det seneste bevis leverede han i januar med nye besparelser og omlægninger, der kan koste op mod 9.000 ansatte jobbet oven i de flere end 10.000, der allerede er blevet afskediget.

Konkurrencen er hård, især fra discountkæderne Aldi og Lidl, der er endnu bedre til at flænse priserne. Over ti år menes de fire største britiske supermarkedskæder – Tesco er størst – at have mistet over syv milliarder pund i omsætning til discountkæderne. Sværere bliver det formentlig også for Tesco, hvis konkurrenterne Sainsbury's og Asda får lov til at gennemføre en kæmpefusion.

Det fik i efteråret også Dave Lewis til at vove, hvad der ikke er lykkedes for nogen af de store britiske supermarkedskæder: at starte Tescos egen discountkæde, Jack's, opkaldt efter grundlæggeren.

»Vi vil hellere kannibalisere os selv end lade konkurrenterne gøre det. Det er, præcis hvad Jack Cohen havde ønsket,« udtalte han i september.

Konceptet omfatter – ret Brexit-venligt – at mindst 80 pct. af varerne er britisk produceret. I forvejen er Tesco ligesom andre supermarkedskæder begyndt at hamstre varer som følge af den store usikkerhed omkring Brexit.

Og 2019 kan blive afgørende for Dave Lewis, der har sat februar 2020 som frist for at nå en række mål for at løfte indtjeningen og gennemføre besparelser på 1,5 milliard pund. Da målet blev sat i 2016, havde han allerede skåret en halv milliard pund.

Den snart 54-årige brite har altså haft sin sag for, siden han som Tescos første topchef udefra kom til til i 2014. Ekspansion var afløst af tilbagetog, gæld og snart også en regnskabsskandale, som i 2015 kulminerede i et rekordunderskud på over 5,6 milliarder pund.

Ved ankomsten blev Dave Lewis omtalt som en superhelt, der skulle redde Tesco, tydeligst illustreret af en fotomontage i avisen Evening Standard, hvor han flåede jakkesættet op for at afsløre sig som Superman.

Han kom fra 27 år i forbrugsvaregiganten Unilever, hvor han ellers blev betragtet som kandidat til at efterfølge topchefen Paul Polman. Så sent som i 2018 var der stadig spekulation om, at han ville tilbage til Unilever, da Paul Polman gik af.

Tilnavnet »Drastiske Dave« fik han efter at have vendt Unilevers britiske afdeling i 2007. Med sin erfaring i turnarounds og forbrugsvarer lignede han den ideelle redningsmand for Tesco.

Dave Lewis går her en runde i den første butik, der åbnede i Tescos nye discountkæde, Jack's, i Chatteris i Storbritannien i september 2018. Kæden skal tackle hård konkurrence fra de tyske discountrivaler Aldi og Lidl og slår sig blandt andet op på primært at sælge britiske varer. Skriften over mælkeafdelingen i baggrunden lyder: »Hver en dråbe frisk mælk er britisk«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Chris Radburn / REUTERS / Ritzau Scanpix.

Foreløbig har Tesco nu haft overskud i samtlige kvartaler siden 2017 – det første år med salgsfremgang i syv år. Men aktiekursen er efter op- og nedture endt i samme leje, som da Dave Lewis tiltrådte i 2014, hvilket ikke tyder på, at alle er overbeviste om hans supermandsevner.

Da Evening Standard i 2014 spurgte Dave Lewis om det drastiske tilnavn, svarede han med et verbalt træk på skuldrene:

»Jeg tror faktisk ikke, at ledere bare har én stil. Jeg ved godt, at alle vil profilere og sætte i bås, men en leders job er at tilpasse sig til den situation, du står i. »Drastiske Dave« får det til at lyde, som om man er en slags øksemand, der har en bestemt måde at vende forretninger på. Men hvis du tager det eksempel, hvad krævede opgaven så?«