Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I knap fem årtier har Ota Solgryn været en fast del af direktør i Crispy Food Christian Brings liv. Sukkeret på toppen er ganske vist skiftet ud med et lidt sundere alternativ i form af fiberkost, men ellers begynder alle hans morgener med en skål havregryn fra den pakke, som vi alle kender så godt.
Det var dog ikke Christian Brings årelange bekendtskab med produktet, som har fået ham til at hente Ota Solgryn hjem til Danmark. I stedet var det muligheden for at få et dansk morgenmadsprodukt i koncernens sortiment, der trak. Med et lille glimt i øjet fortæller direktøren dog, at barndommens minder selvfølgelig også var en medvirkende faktor.
»Vi er stolte, glade og ydmyge over at eje Ota Solgryn nu. Brandet har over 120 års historie bag sig, og der er meget at leve op til. Vi ser frem til de kommende års arbejde med at markedsføre brandet,« siger Christian Bring, der mandag afslørede, at Crispy Food overtog Ota Solgryn 2. september.
Tilbage til rødderne
Og det er som sagt også lidt af et ikon, som nu er blevet hentet hjem efter at have tilbragt en lang årrække i udlandet. Ota Solgryn så nemlig dagens lys i 1898, og siden da – i løbet af mere end 120 år – er der blevet spist et utal af skåle med havregryn i hjem over hele verden.
Oprindeligt hed produktet Avena, og i 1898 blev det produceret på en fabrik i Maribo. I 1913 skiftede man navn til Ota Solgryn og flyttede produktionen til Nakskov. I 1930 blev den en del af det amerikanske The Quaker Oats Company, der i dag hører under PepsiCo, men siden sidste mandag har det danske morgenmadsbrand altså været tilbage på danske hænder.
Crispy Food hører under den familieejede koncern KOFF A/S, der også ejer søsterselskabet Nakskov Mill Food. Selv om en navneforandring fra 1990 holder det skjult, er Nakskov Mill Food faktisk den nutidige version af den oprindelige Ota Solgryn-producent, Avena.
Dermed kan man med rette sige, at Ota Solgryn er vendt hjem. Og det i mere end en forstand.
Vil være en attraktiv spiller
Selv om der er sket meget i de mere end 120 år, som Ota Solgryn har været på markedet, så tror Christian Bring ikke, at man vil ændre det store ved produktet. Skulle der ske ændringer, vil det dog kun dreje sig om emballage og markedsføring, da man ønsker at bevare samme smag.
»Der er jo nok en årsag til, at det stadig er populært,« som Christian Bring siger.
Han vil ikke fortælle, hvor meget Crispy Food har måttet slippe for at få Ota Solgryn hjem til Danmark, men direktøren fortæller gerne, at man i koncernen er »meget tilfreds med handlen«.
På trods af at Ota Solgryn gennem årtier og uden for landets grænser har bevist sit værd, er der ingen tvivl om, at Crispy Foods alligevel vil gøre sit for at markedsføre produktet, så det vil nå hen til den »moderne forbruger«.
»Det passer lige ind i den fødevare- og sundhedstrend, som vi ser lige nu. Havre, korn og gryn hitter. Vi vil gerne være en attraktiv spiller på det danske morgenmadsmarked, og det er vores ønske at blive totalleverandører på markedet, og det bliver vi med Ota Solgryn,« siger Christian Bring.