Det stopper ikke – opfordring til at boykotte Ecco spreder sig på socialt medie

På det sociale medie Twitter opfordrer flere brugere nu til en boykot af den danske skovirksomhed Ecco, der trods massiv kritik ikke har lukket nogen af sine 250 butikker i Rusland. Eccos topchef har tidligere begrundet beslutningen om at holde åbent med hensynet til sine russiske medarbejdere.

Torsdag i sidste uge demonstrerede 17 personer foran Eccos butik i København imod Eccos fortsatte engagement i Rusland. Nu florerer en opfordring om at boykotte den danske skovirksomhed på det sociale medie Twitter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hashtagget #boycottecco er begyndt at sprede sig på det sociale medie Twitter.

Opfordringen til at boykotte Ecco kommer efter en periode med heftig kritik af, at den danske skovirksomhed som et af de få vestlige selskaber stadig holder sine 250 butikker i Rusland åbne.

En af de Twitter-brugere, der har været med til at sprede hashtagget, er Eerik-Niiles Kross, estisk politiker og tidligere chef for de estiske efterretningstjenester, der har næsten 54.000 følgere.

»Slagterne i Butja går i Ecco-sko. Du burde ikke. #Boycottecco,« skriver han og henviser til weekendens voldsomme billeder af og beretninger om angivelige krigsforbrydelser i form af drab på civile ukrainere i byen Butja nord for Kyiv.

Sammen med sit twitteropslag deler han et foto af, hvad der angiveligt er et svar fra Eccos kundeservice til en kunde, der har henvendt sig om selskabets fortsatte drift i Rusland.

Ecco har til Berlingske sendt det svar, de sender til danske kunder, der henvender sig om Eccos fortsatte engagement i Rusland.

Her skriver Ecco, at de »arbejder med SOS Børnebyer og har igangsat initiativer for at støtte det ukrainske folk gennem lokale initiativer, der hjælper flygtningestrømmen på tværs af vores europæiske markeder.«

Ecco skriver videre, at de føler en forpligtelse over deres medarbejdere i Rusland, at de fortsætter deres forretning i landet, og at de »konstant« vil »overvåge og evaluere vores forretning fremadrettet.«

»ECCO fordømmer al vold og står sammen med vores medarbejdere om at fordømme volden i Ukraine,« afslutter de svaret.

Eccos ageren har også fået politisk kommentator Jarl Cordua til tasterne.

»De er ved at ødelægge deres brand hos forbrugerne for altid. Vi er ved at nærme os sidste udkald, hvis ikke det har lydt,« skriver han på Twitter.

Kerneværdi at passe på medarbejdere

Siden den russiske invasion i Ukraine begyndte 24. februar har en række danske virksomheder – nogle hurtigere end andre – enten trukket sig ud af landet eller meddelt, at man vil gøre det.

Eccos topchef, Panos Mytaros, har i et interview med Berlingske fortalt, hvorfor skovirksomheden stadig holder åbent i Rusland på trods af massive klager og forbrugerstorme på de sociale medier.

»Vi ved godt, at vores beslutning ikke bliver modtaget godt af alle. Det er naivt at tro, at alle vil kunne lide det, vi gør, og vi regner med, at forbrugerne vil reagere, og at nogen vil være utilfredse. Men vi regner også med, at forbrugerne forstår, hvorfor vi gør, som vi gør. Vi gør det, fordi det er en af vores kerneværdier at passe godt på vores medarbejdere,« sagde Panos Mytaros til Berlingske.

Ecco omsatte i 2021 for næsten 1,4 milliarder kroner i Rusland.

Opdateret den 6/4/2022 klokken 21.20 med Eccos svar til danske henvendelser.