Det skal være Danmarks billigste elbil – men nu er lanceringen igen udskudt i månedsvis

Danskerne kan ikke få lov til at køre rundt i landets billigste elbil, så hurtigt som Citroën har lovet. Lanceringen af en ny model er nemlig udskudt – igen. 

Problemer med software får Citroën til at skubbe lanceringen af sin meget billige og længe ventede elbil med flere måneder. Yasuyoshi Chiba/AFP/Ritzau Scanpix

Hvis man går og ser frem til at få fingrene i en ganske billig elbil, skal man væbne sig med tålmodighed lidt endnu.

Lanceringen af Citroëns elbil ë-C3 er nemlig blevet udskudt i flere måneder, skriver Jyllands-Posten.

På Citroëns hjemmeside står der nu, at »ë-C3 forventes at komme til Danmark i starten af 2025«.

Bilen har været længe ventet, da det bliver den hidtil billigste elbil på det danske marked. Når ë-C3 bliver sat til salg, ligger prisen på 179.990 kroner.

Oprindeligt var lancering sat til foråret 2024, skriver Jyllands-Posten. Det blev senere ændret til, at elbilen ville lande i efteråret 2024 og mere præcist ramme de danske showrooms i september.

I slutningen af juli kom så de første meldinger fra Citroën om, at tidsplanen ikke ville holde på grund af »forsinkelser med endelige softwaretjek til brug i masseproduktion«.

Det har Bloomberg beskrevet med henvisning til personer tæt på sagen, som udtaler sig anonymt.

Citroëns ë-C3 blev først præsenteret i oktober 2023. Den har en rækkevidde på op til 326 kilometer.

Modellen er desuden blevet udpeget som en mulig stor konkurrent til de kinesiske elbilproducenter, som også laver meget billige elbilmodeller til forbrugerne.

Flere selskaber har forsinkelser

FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru har tidligere i et interview til Berlingske sagt, at han forventer, at ë-C3 vil blive et salgshit på grund af prisen.

Han mindede dog de mulige købere om, at man går på kompromis, når man køber elbiler i den prisklasse: Den kan ikke køre lige så langt som dyrere modeller.

Med den nyeste forsinkelse af Citroëns ë-C3 står det nu uklart, hvorvidt bilen bliver den billigste elbil på de danske veje, eller om den kan gå hen og blive overhalet af en anden model.

Citroën er ejet af Stellantis, og selskabet har indtil videre 30.000 ordrer på ë-C3, som er bygget på Trnava-fabrikken i Slovakiet.

Stellantis er langtfra alene om at have problemer med software, produktion og overholdelse af tidsplanen for lancering.

Volkswagen har udskudt lanceringen af den elektriske Porsche Macan med to år, og Volvo måtte skubbe produktionen af deres elektriske flagskib tilbage.