Elbiler, der sælges i EU, skal fra februar 2027 have et såkaldt batteripas.
Men allerede nu er Volvo klar og udsteder verdens første batteripas til elbiler.
Sådan et pas skal registrere oprindelsen af råmaterialer, komponenter, genbrugsindhold og CO₂-aftryk.
Med andre ord: Passet skal vise, hvad batteriet er lavet af, og hvor materialerne kommer fra.
Volvo – som er ejet af kinesiske Geely – har i samarbejde med den britiske startup Circulor udviklet det første batteripas på verdensplan.
Blockchain-teknologi er blevet brugt til at kunne kortlægge forsyningskæder og spore materialer, og det tog over fem år at udvikle, skriver Reuters.
Men hvad er et batteripas egentligt? Og hvorfor skal elbiler have et?
De digitale pas er et nyt tiltag fra EU, som skal sikre elbilers dokumentation af forsyningskæden.
Det er egentligt først fra år 2027, at batteripas bliver obligatorisk for elbiler solgt i EU, så Volvo er på forkant med de nye EU-regler, der søger gennemsigtighed med batteriernes sammensætning.
Volvo vil gå først
Chefen for global bæredygtighed i Volvo udtaler til Reuters, at introduktionen af passet, næsten tre år før reglerne træder i kraft, til formål at være gennemsigtig over for bilkøbere, da bilproducenten sigter mod kun at producere fuldt elektriske biler i 2030.
»Det er virkelig vigtigt for os at være en pioner og en leder,« siger Vanessa Butani.
Det lader til, at det har været en tidskrævende proces at lave batteripassene. Og bringer Volvo en ny leverandør i spil, skal passene opdateres.
»Bilfremstilling har aldrig handlet om, hvilken sten der gik ind i hvilken komponent, og hvilken der blev forbundet til hvilken bil,« forklarer Johnson-Poensgen, som er administrerende direktør i Circulor.
»Det har taget lang tid at finde ud af det.«
Vanessa Butani fortæller, at passet gradvist vil blive udrullet til Volvos elbiler.
Selvom Volvo har taget føringen med passet til elbiler, så er forventningen, at flere andre producenter snart følger trop.
Og spørger man Johnson-Poensgen, har der været hastværk blandt bilproducenter med at oprette batteripas, og at selvom de startede nu, vil mange finde det svært at overholde EUs 2027-deadline.