På blot to år vil næsten 7.000 ansatte have forladt Vestas ved udgangen af 2013, og selskabet er i den kommende tid tvunget til at skære dybt i alle budgetter, også investeringerne der skal sikre fremtidens produkter. Krisen i Vestas er så dyb, at kun store strategiske ændringer kan redde selskabet, og rådgivere i form af investeringsbanker arbejder på højtryk for at undersøge alle muligheder.

Samtidig er bankerne bag Vestas’ gæld rykket helt ind på kroppen af selskabet med daglig dialog om overlevelsesmulighederne. Alt er i spil, og allerede nu står det klart, at selve hjertet i form af vindmølleproduktion står over for en kraftig neddrosling, mens den overskudsgivende serviceforretning vokser sig mere og mere afgørende. Allerede i dag vurderer rådgivere, at serviceforretningen udgør halvdelen af Vestas’ værdi. »Hvis man skal tale om noget som helst positivt i de seneste tal og udmeldinger fra Vestas, så er det, at selskabet øger serviceforretningen og er i stand til at tjene penge på det. Masser af andre selskaber formår at tjene gode penge på at være serviceleverandør, og jeg tror, at vi i fremtiden vil se et Vestas, hvor servicedelen vil fylde måske lige så meget som mølleproduktionen,« siger Per Krogsgaard, partner i BTM Consult, et af verdens førende konsulenthuse inden for vindmøllebranchen.Allerede i dag arbejder ca. 5.000 ansatte i Vestas’ serviceforretning, og da Vestas efter planerne kun skal beskæftige 16.000 ansatte ved udgangen af 2013, kan service altså omfatte cirka en tredjedel af de ansatte, da der umiddelbart er lagt op til at styrke serviceforretningen yderligere.At det er fra servicedivisionen, at Vestas fremover skal hente sin indtjening, er Lars Heindorff, aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier, enig i: »Den primære indtjeningsmaskine fremadrettet vil sandsynligvis være service, da der er et stykke vej endnu, før selve vindmølleproduktion en bliver en god forretning.«