Vestas trækker nu hårdt i omkostningsbremsen og skærer dramatisk i selskabets investeringsbudget med hele 750 mio. kroner. En besparelse der er så voldsom, at det risikerer at ramme selskabets store håb - supermøllen V164 - medmindre der kan laves en aftale med japanske Mitsubishi om udviklingen.

Den kommende gigantiske mølle, der for alvor er tilsigtet at bringe Vestas tilbage i front på det lukrative marked for offshore-møller, har nemlig vist sig langt dyrere at udvikle end oprindeligt budgetteret. Det erfarer Berlingske Business fra flere kilder tæt på udviklingsarbejdet. Præcis, hvor stort budgettet for udviklingen af V164-møllen er, har Vestas aldrig oplyst. Men budgettet er ifølge Berlingske Business’ oplysninger oprindeligt på ikke under tre milliarder kroner. En række uforudsete udfordringer i udviklingen af møllen har dog gjort regningen langt højere.

Kun en papirmølle

Udviklingsomkostningerne på møllen er nu så høje, at det er svært for Vestas at finde pengene til at finansiere færdiggørelsen af møllen, lyder det fra flere kilder. En udfordring der ikke bliver mindre af, at Vestas i går annoncerede de omfattende besparelser på investeringsbudgetterne.»V164-møllen er fortsat kun en papirmølle, den fysiske afprøvning er endnu ikke påbegyndt. Det er fortsat ikke klart, hvordan man vil løse centrale problemer omkring blandt andet vingedesign og generatoren. Det bliver ikke lettere af, at budgettet er presset,« lyder det fra en kilde tæt på udviklingen af den nye megamølle.V164’eren er tænkt som Vestas’ længe ventede gennembrud på offshore-området. Samtidig er møllen helt central for selskabets forhandlinger med Mitsubishi. Der har da også længe været spekuleret i, at Mitsubishi skulle indskyde et større beløb for at sikre færdiggørelsen af V164’eren. Men som Berlingske Business tidligere på ugen kunne fortælle, har forhandlingerne med Mitsubishi vist sig langt vanskeligere end forventet, og det er uklart, hvornår og om man kan lande en aftale med japanerne.Vestas afviste så sent som i går at kommentere på forhandlingerne med Mitsubishi, ligesom topchef Ditlev Engel var ganske fåmælt, da en analytiker på en telekonference spurgte ind til, hvorledes det vil påvirke udviklingen af V164’eren, at selskabet nu må skære 750 mio. kroner af investeringsbudgettet.»Det eneste jeg kan sige er, at omkostningen til at udvikle vores nuværende V112-mølle endte på 350 milliioner euro (ca. 2,6 mia. kroner, red.), og det bliver ikke mindre for V164’eren,« lød det fra Ditlev Engel.