Deres ankomst har været frygtet længe: Nu indtager amerikansk mastodont Norden

Den amerikanske onlinegigant Amazon bekræfter i en pressemeddelelse, at virksomheden udvider sit territorium til Sverige.

78 pct. af danske e-handlere frygter Amazons indtog i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pascal Rossignol/Reuters/Ritzau Scanpix

I dansk detailhandel har ét emne overskygget alt andet de seneste tre år: Hvornår kommer den amerikanske mastodont Amazon til Norden og udkonkurrerer alt og alle på dens vej?

Flere gange har der været forlydender om, at onlineplatformen ville indtage Norden, men nu er det en realitet.

I en pressemeddelelse tirsdag bekræfter e-handelsplatformen Amazon, at den er klar til at tage det næste skridt ind på det svenske marked.

»Amazon har været tilgængelig for svenske forbrugere og foretagender gennem lignende europæiske hjemmesider i flere år, men næste skridt er at introducere et komplet detailhandelstilbud i Sverige, og det er det, vi planlægger at gøre nu,« skriver Amazon ifølge det svenske medie SVT.

Hvornår Amazon kommer til Danmark er endnu uvist. Men én ting står klart: Amazon er klar til at indtage Norden, og Sverige er første stop.

Den amerikanske e-handelsplatform er frygtet i Danmark, fordi mange detailhandlere har svært ved at konkurrere med dens billige priser og hurtige levering.

Danske e-handlere frygter Amazon

Selv om Amazon endnu ikke formelt er til stede i Danmark, står den for knap to procent af internethandlen til danskerne gennem dens tyske hjemmeside. Det tal vil ifølge Boston Consulting Group stige til mellem otte og 20 procent i løbet af de næste fem år. Samtidig angiver 78 pct. af de danske e-handlere i en undersøgelse fra FDIH, at de forventer, at Amazons indtog vil føre til lukninger af danske netbutikker.

Amazon er stiftet af Jeff Bezos, som i dag er verdens rigeste mand. Amazon har udviklet sig fra at være en lille netbutik med bøger i 1995 til i dag at være en af verdens mest værdifulde virksomheder med en markedsværdi på 9.893 mia. kroner i skrivende stund.

Der findes blandt andet et berygtet Youtube-klip, hvor der går 37 minutter fra, at en amerikaner klokken 19 bestiller et vaffeljern på Amazon, til han får det leveret på Manhattan. Den hurtige levering har rystet både detail- og nethandlere, fordi den er svær at hamle op med.

Selv om svenskerne snart kan se frem til at shoppe i Amazons brede varesortiment og få alt fra gummistøvler til fladskærme leveret med Amazons banebrydende korte leveringstider, er onlinegigantens indtog i Norden ikke rosenrødt.

Allerede i 2018 indledte EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, en undersøgelse af, hvordan onlinegiganter som Amazon skal tackles. Frygten var – og er stadig, at Amazons offensive forretningsmodel vil sluge alt og alle på dens vej i takt med, at den bliver fodret med massive data om os som forbrugere.