De næste ni måneder bliver klimavenlige firmabiler billigere

Et enigt folketing vil nu sende flere klimavenlige elbiler ud på vejene med billig, midlertidig beskatning. De gunstige forhold vil i sidste ende kunne hjælpe klimamålene på vej, mener revisor.

Ifølge lækket udkast fra regeringens klimapartnerskab for energi er der behov for 1,5 millioner elbiler på de danske veje for at nå regeringens klimamål. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

I de kommende ni måneder skal det være mere attraktivt at bruge klimavenlige firmabiler, og hvis elbilen er billig nok, kan beskatningen ryge helt ned i et prisleje under 100 kroner.

Flere elbiler er et af de redskaber, som regeringen satser stort på for at nå sine ambitiøse klimamålsætning, og med de kommende, midlertidige beskatningsregler, som et samlet folketing står bag, håber man at få flere elbiler ud på vejene.

Den skattepligtige værdi skal efter reglerne beregnes som 25 procent af mindst 160.000 kroner. Mindre elbiler, der koster mindre end 160.000 kroner, beskattes kun med et miljøtillæg på 82,50 kroner om måneden. Det kunne for eksempel være en Seat Mii Electric eller Skoda Citigo e iV.

Der er dog tale om en helt særlig ordning forbeholdt virksomheder. Generelt set er registeringsafgiften på elbiler steget siden nytår som en konsekvens af, at registreringsafgiften gradvist bliver skruet op til samme niveau som for andre biltyper.

Flere elbiler er et ønske fra politisk hold

Venstre og De Radikale kom tirsdag med et udspil, der skal øge incitamentet til at købe elbiler. Det omfatter blandt andet forslag om, at elbiler kan køre gratis over Storebælt, og at bygge ladestandere ved tankstationer og rastepladser.

Udspillet kommer i forlængelse af energiforhandlingerne.

Et lækket udkast fra regeringens klimapartnerskab for energi viste, at der er behov for 1,5 millioner elbiler på de danske veje, hvis regeringens målsætning om en 70 procents CO2-reduktion i 2030 skal blive til virkelighed. Behovet for 1,2 millioner ladestandere på villavejene er også blevet fremhævet.

Kaj Glochau, revisor og partner i EY

»Mange virksomheder har et mål, der går i retning af at opfylde FNs verdensmål. Her kan de komme med ombord uden de store omkostninger«


Der blev sidste år solgt cirka 9.500 el- og hybridbiler i Danmark. Det var dobbelt så mange som i 2018, og ifølge Danmarks statistik er der lige nu 14.600 el- og hybridbiler på danske nummerplader. Der er altså lang vej til målet om op mod 1,5 millioner klimavenlige biler på de danske landeveje i 2030.

Men midlertidlige lavere skatter på elbiler som firmabiler kan sende flere af de grønne biler ind på markedet. Det mener Kaj Glochau, partner og revisor hos Ernst & Young, der hjælper med at rådgive virksomheder.

»Det er et incitament til at skifte til elbiler, og forudsætningsvis bliver bilerne på markedet og på vejene. Det gør de enten i de virksomheder, der har købt dem og stillet dem til rådighed for nogle medarbejdere, eller ved at de bliver solgt ud af virksomhederne til privatpersoner, der benytter dem,« siger Kaj Glochau.

Kan de midlertidige regler få stor effekt på ni måneder?

»Det er svært at sige. Måske er dette sparket, der skal til at få danskerne til at søge i retning af elbiler. Jeg ved ikke, hvor mange elbiler, der vil kunne importeres og komme på markedet under den gunstige ordning. Det ville måske være en begrænsning, at efterspørgslen bliver for stor til, at der kan leveres nok. Men det er også diskussionen om, hvor meget elnettet (gennem opladere til eldrevne biler red.) kan trække,« siger han.

Tror du, at virksomhederne er interesseret i at investere i elbiler, når reglerne gælder ni måneder?

»Det tror jeg. Dels fordi virksomhederne får muligheder for at supplere deres lønpakke, men også fordi mange virksomheder har et mål, der går i retning af at opfylde FNs verdensmål. Her kan de komme med ombord uden de store omkostninger,« siger Kaj Glochau.

Regeringen har forhandlet med Folketingets partier om næste års finanslov, hvor bilafgifterne har fyldt meget. Men en aftale om fremtidens afgifter på elbiler har hidtil flere gange være hængt op på udkommet af Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, der har Anders Eldrup som formand.

Kommissionens rapport skal vise vejen til at få en million elbiler på vejene i 2030 og derudover give konkrete bud på finansiering af de indtægter, der forsvinder, i takt med at diesel- og benzinslugerne skiftes ud.

De nye skatteregler betyder, at der er en rabat på den årlige skattepligtige værdi på 40.000 kroner svarende til 3.333 kroner om måneden. For en elbil eller pluginhybrid, der koster 400.000 kr., og som belastes med et miljøtillæg på 990 kr., betyder det, at det månedlige beskatningsgrundlag nedsættes fra 7.999 kr. til 4.666 kr.

Reglerne med firmabilbeskatning til fordel for elbiler bliver ændret fra 1. april og udløber i slutningen af 2020.