De er både tvangslukkede og kørende – autobranchen falder igennem sikkerhedsnettet af hjælpepakker

Bilforhandler Michael Skou kan holde den ene del af sin forretning åben, mens den anden er tvangslukket grundet nye restriktioner. Han kan dog ikke få lønkompensation for sine hjemsendte medarbejdere. Flere bilforhandlere er kommet i klemme med regeringens hjælpepakker, og det får nu brancheorganisation til at råbe op.

Michael Skous forretning er delt op i en salgsafdeling og et eftermarked. Salgsafdelingen er sendt hjem, grundet regeringens restriktioner mod coronavirus, men fordi de ikke tæller 30 procent af medarbejderne, kan han ikke få lønkompensation. Tobias Kobborg

Regeringens milliarddyre hjælpepakker har til formål at »spænde det brede sikkerhedsnet ud« under dansk erhvervsliv.

Der er dog flere virksomheder og brancher, der falder lige igennem nettet. Det sker blandt andet på grund af kravene til kompensation, der ikke altid matcher den virkelighed, som flere befinder sig i.