Danskernes dataforbrug eksploderer: »Familier og virksomheder har lært at operere på en bedre måde – mere effektivt og mere fleksibelt«

Coronakrisen og nedlukningen af Danmark har haft vidtrækkende konsekvenser for mange danskeres dagligdag. En stor del arbejder hjemmefra, vores sociale liv foregår mere end nogensinde før online, og eksperter spår, at tingene nok aldrig bliver helt som før.

Coronakrisen betyder, at vi streamer og bruger nettet mere end nogensinde. Det har fået YouTube og Netflix til at sætte kvaliteten ned af frygt for, at internettet kollapser på grund af overbelastning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Olivier Douliery / Ritzau Scanpix

Siden statsminister Mette Frederiksen (S) 13. marts lukkede Danmark og sendte danskerne hjem for at arbejde fra privaten, er vores dataforbrug eksploderet. Vi streamer film og serier, spiller computerspil og holder møder online i højere grad end nogensinde.

Og det sætter sit tydelige spor på internettrafikken, og flere af landets største internetudbydere melder om en markant stigning i vores dataforbrug. Men ikke alene forbruger vi mere data end nogensinde – vores vaner med hensyn til, hvornår og hvordan vi anvender nettet, har også ændret sig markant.

En af de internetudbydere, der kan se, hvordan danskernes internetforbrug har ændret sig, er den dansk-norske netkoncern GlobalConnect.

Cirka 30 procent af den danske internettrafik går igennem GlobalConnect. Her er datatrafikmængderne nu halvanden gang større end normalt, og spidsbelastninger ligger betydeligt højere end tidligere. Selskabets målinger af danskernes internetforbrug afslører et overraskende mønster.

»Vi kan heldigvis ikke se, hvad folk foretager sig, men vi kan se, hvornår de foretager sig hvor meget. Og her ser det anderledes ud end tidligere: Alt jævnes ud, så de gammelkendte mønstre er bredt ud over hele døgnet. Der er kommet langt større fleksibilitet i forhold til, hvordan døgnet ser ud. Man sover stadig om natten, men døgnet er blevet meget mere homogent i de lyse timer. Vi arbejder, spiser og ser ikke film på samme tid længere, men vi går stadig i seng klokken 22 eller 23 og står op klokken seks eller syv om morgenen,« forklarer Anders Kuhn Saaby, der er direktør for digitale løsninger hos GlobalConnect.

Koncernen, der har mange virksomheder og myndigheder som kunder, har erfaret, at en række af dem har haft behov for hurtige udvidelser af kapaciteten.

TDC, som er landets største tele-, TV- og internetselskab og dermed også har flest kunder, vil kun meget overordnet oplyse om det ændrede forbrugsmønster.

Siden 12. marts er streamingforbruget på YouSees tjenester steget med 20 procent, således at det om formiddagen er dobbelt så stort som normalt. Dermed minder forbruget om forbruget i weekenderne før krisen.

Taletrafikken steg voldsomt, da Danmark blev lukket, men er nu samlet set tilbage på niveauet før statsministerens pressemøde 11. marts. Til gengæld ligger antallet af sendte MMS-beskeder fortsat cirka 50 procent højere end på et normalt døgn, oplyser TDC.

Vi streamer og spiller som aldrig før

Hjemsendelsen af millioner af borgere verden over betyder, at mange har fået væsentligt mere tid til fritidsaktiviteter online.

Ted Sarandos, der er den ansvarshavende chef for indhold hos Netflix, forklarer over for det amerikanske nyhedsmedie CNN, at selv om Netflix ikke vil offentliggøre eksakte tal for, hvor mange nye brugere selskabet har opnået under coronakrisen, vil han gerne løfte sløret for, at virksomheden lige nu oplever en »bølge« af nye brugere.

Ted Sarandos udtaler til CNN, at han håber, at Netflix kan være med til, »at mange føler sig en lille smule mindre isoleret, selv om man er fysisk isoleret«.

Netop kombinationen af nye brugere og ekstra meget trafik på streamingtjenesterne har vakt bekymring flere steder – blandt andet hos EUs kommissær for det indre marked, Thierry Breton. Han frygter, at den digitale infrastruktur ikke kan holde til den enorme mængde data, som streamingtjenesterne står for under coronakrisen.

Derfor har Thierry Breton tidligere appelleret til, at streamingtjenesterne sendte med lavere kvalitet for at sikre, at internettet i Europa kan opretholdes, mens europæerne både streamer og arbejder online hjemmefra.

I marts oplyste Netflix og YouTube, at de vil sende i en lavere kvalitet på deres tjenester i Europa for at forhindre, at internettet bryder sammen.

Derfor kan Danmarks fjerdestørste teleselskab, 3, nu melde, at situationen er blevet mere normal.

»Når vi sammenligner perioden før corona og nedlukning, 29. februar til 11. marts, med perioden efter, altså 12. marts til 2. april, ser vi en lille stigning i dataforbruget på webbrowsing og gaming. Dataforbruget på streamingtjenesterne er til gengæld gået en smule tilbage, hvilket højst sandsynligt skyldes, at blandt andet Netflix har reduceret opløsningen,« fortæller Cecilie Bruun Iversen fra 3s pressetjeneste.

Dataforbrug på bredbåndsforbindelser er ikke det eneste, der er steget, mens Danmark har været lukket.

Waoo, der leverer internet, telefoni og TV via fibernet, melder ligeledes om en markant stigning i vores dataforbrug. Streaming på mobiltelefoner, tablets og Apple TV-bokse er steget med 50 procent siden 11. marts – vel at mærke, samtidig med at der ikke sendes sport, som normalt trækker mange seere til. Waoo har gjort filmleje gratis under krisen, hvilket har tidoblet filmforbruget, så streamingen er vokset med yderligere 15 til 20 procent.

Antallet af almindelige telefonopkald lå ved indgangen til april ti procent over det tidligere normale niveau, men der bliver talt 60 procent længere. Det er dog faldet noget, siden det toppede 18. marts, fortæller Waoo.

Videostreaming er dog ikke kun streaming, der efterlader et tydeligt spor på netværket. Hjemsendelsen af millioner af mennesker verden over har også medført, at der spilles mere computer end nogensinde.

Da spilfirmaet Activision lancerede selskabets længe ventede krigsspil, »Call of Duty: Warzone«, 10. marts, slog Activision salgsrekorder med over seks millioner spillere i løbet af 24 timer. En måned efter lanceringen har spillet rundet 50 millioner registrerede brugere. Dermed er spillet det hurtigst sælgende spil nogensinde.

Den populære spilplatform Steam, der dagligt rapporterer, hvor mange der benytter deres service, melder, at der i weekenden mellem 4. og 5. april var over 24 millioner spillere logget ind samtidig. Det er en stigning i brugere på over 25 procent sammenlignet med februar.

Også e-sport har kronede dage, for i takt med at store sportsbegivenheder aflyses eller udsættes verden over, streamer flere end nogensinde e-sport. Streamingtjenesten Twitch, der er den førende platform inden for e-sport, melder om en stigning på 31 procent i trafikken, siden coronavirussen for alvor tog fart i marts.

En ny normal med nye muligheder

Ifølge direktøren for digitale løsninger hos GlobalConnect, Anders Kuhn Saaby, kan coronakrisen have ændret den måde, vi bruger internettet på, for altid. Han vurderer, at mønsteret for danskernes dataforbrug vil vare ved, efter at Danmark genåbner.

»Jeg tror ikke, at vi kommer tilbage til normalen, når coronakrisen er ovre. Der vil være en ny normal med nye muligheder. Familier og virksomheder har lært at operere på en bedre måde – mere effektivt og mere fleksibelt. Så det er hverken målsætningen eller fornuftigt at gå tilbage, hvor man var. Mange har lært noget nyt og set, hvordan de kan strukturere hverdagen og bruge tilgængelig teknologi og kapacitet. Jeg er sikker på, at det vil have en blivende effekt,« siger Anders Kuhn Saaby.