Danskerne pakker kufferten: Rejsebranchen melder om gigantvækst

Danske rejseselskaber har oplevet en vild start på det nye år, når det kommer til antallet af solgte rejser til blandt andet De Kanariske Øer, Madeira og Kap Verde.

Hos rejsegiganten Spies mærker man stigende rejselyst hos danskerne. Samtidig med danskernes udlængsel var sidste år også året, hvor der blev brugt lidt flere penge på eksempelvis charterrejser. I alt brugte danskerne cirka 600 kroner mere pr. person sammenlignet med tiden før corona, oplyser Spies' kommunikations- og pressechef, Sofie Folden Lund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vibeke Toft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny coronavariant afholder tilsyneladende ikke danskerne fra at købe rejser til varmere himmelstrøg denne vinter.

Rejsegiganterne Spies og TUI melder om en eksplosion i antallet af solgte rejser i starten af året.

Rejsebranchen var ellers blandt de brancher, der oplevede dyb bekymring, da den smitsomme omikronvariant brød ud i Danmark og resten af verden i november 2021.

Alligevel trodser danskerne coronafrygten. Hos den skandinaviske rejsekoncern Spies oplever man en stigning på hele 227 procent i bookinger af vinterrejser. Her kalder man det tabasco-effekten, fordi det er gået så stærkt med salget.

»Vi kan se, at salget de sidste dage nærmest er eksploderet. I december gik rejsesalget ned med 30 procent, og nu stiger det med så mange procent. Vi er faktisk ret overrasket over, at det er så massivt lige nu,« siger Sofie Folden Lund, der er kommunikations- og pressechef hos Spies.

Hos det tysk-engelsk ejede rejsebureau TUI ser man samme tendens som hos konkurrenten – dog her med en stigning på 77 procent i antal solgte rejser i årets første uge. Og en stor del af de bookinger, som danskerne har lagt hos TUI, er med afgang indenfor ganske kort tid.

»49 procent af rejserne er med afgang inden for de næste 42 dage. Det er altså det, vi kalder et sent bestillingsmønster. Det er massivt, at så mange bestiller inden for så kort tid,« siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI Danmark.

Ifølge begge rejseselskaber er det en klar tendens, at folk i højere grad bestiller såkaldte last minute-rejser

»Det er, fordi folk lige har brug for at se tiden an. Det er et nyt bestillingsmønster, vi ser, hvor man lige skal følge med i, hvad der sker de steder, man ønsker at rejse til,« forklarer TUIs kommunikationschef.

De populære pakkerejser

Det er særligt de såkaldte pakkerejser, der er rift om i de danske hjem. Det er en rejse, hvor man køber flere ydelser hos samme rejseudbyder – for eksempel fly og hotel sammen. Sådan lyder definitionen på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

»Det er primært den type rejser, der hitter lige nu, hvor det hele er mere samlet,« forklarer Sofie Folden Lund.

Den samme oplevelse har man hos TUI, hvor de understreger, at det også giver forbrugeren en økonomisk tryghed med pakkerejser.

»Hvis man bestiller pakkerejser, så går det ind under pakkerejseloven. Det vil sige, at der er nogle love og regler, som giver ekstra beskyttelse for forbrugeren,« siger Mikkel Hansen.

De seneste dages salgstal giver også store håb for fremtiden hos de to rejsegiganter, selvom ingen tør spå om fremtiden.

»Vi forventer, at tendensen fortsætter, men meget er stadig styret af myndighedernes udmeldinger. Fortsætter tingene, som de gør lige nu, så kommer vi tættere på en normalisering i rejsebranchen,« lyder det fra TUI.

Hos Spies er meldingen nogenlunde den samme:

»Vi ser ingen grund til, at denne tendens ikke skulle fortsætte ud i fremtiden, men det er selvfølgelig fortsat tidligt at fastslå, om det høje niveau holder de næste måneder frem.«