Danskerne er mere tilfredse med mobil- og internetabonnementer

Tilfredsheden med mobilselskaberne ligger højere end nogen sinde, selv om der stadig er udfordringer.

Mobilabonnementer og internetforbindelser er en vigtig del af dagligdagen i Danmark. Tilfredsheden med selskaberne vokser for andet år i træk. Arkivfoto: Iris/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Phovoi R.

Danskerne har aldrig tidligere været så tilfredse med deres tele- og internetselskaber som nu.

Det viser den årlige tilfredshedsmåling, som analysefirmaet EPSI Rating har lavet for telebranchens organisation, Teleindustrien, i maj 2019. Navnlig mobilselskaberne høster større anerkendelse end før, men bredbåndsselskaberne følger godt trop.

Samlet set scorer tilfredsheden 72,7 i karakter på en skala op til 100. Det er tre point mere end i 2018 og dækker over, at mobilselskaberne får 76,8 point, mens bredbåndsselskaberne lander på 68,5. Begge steder er det gået fremad siden 2017.

Rammer skiven bedre

»Tilfredsheden på mobilområdet er på det højeste niveau nogen sinde. Jeg tror, at det er lykkedes at lave produkter, der virker, og som folk er glade for, samtidig med at kundeservicen hos ens eget selskab også er blevet bedre. Kun fem procent udtrykker utilfredshed med deres egen kundeservice,« siger Jakob Willer, direktør i Teleindustrien.

Han noterer sig også, at færre kunder end tidligere skifter selskab. Ifølge undersøgelsen har seks procent af bredbåndskunderne og 11 procent af mobilkunderne skiftet selskab i løbet af det seneste år. Det bekræftes af tal fra Energistyrelsen, som er Danmarks øverste telemyndighed. Den senest offentliggjorte telestatistik, som dog er et helt år gammel, viser, at antallet af overflyttede mobilnumre faldt med 8,7 procent fra 1. halvår 2017 til 1. halvår 2018. I januar-juni 2018 valgte 397.000 at tage deres mobilnummer med sig til et andet selskab.

Telestatistikken gør ikke op, hvor mange der skifter bredbåndsleverandør.

11 procent har problemer med forbindelsen hver uge

89 procent af de adspurgte erklærer sig tilfredse eller meget tilfredse med mobildækningen hos deres selskab. 11 procent oplever dog problemer med forbindelsen uden for hjemmet mindst en gang om ugen. Det kan både skyldes selve signalet fra nærmeste mast og den indbyggede antenne i mobiltelefonen, som flere danske undersøgelser har påvist ofte ikke er god nok.

72 procent af bredbåndskunderne er tilfredse eller meget tilfredse med hastigheden på deres internetforbindelse, mens 11 procent klager over, at den ikke kan blive bedre.

»Forbrugernes forventninger, behov og efterspørgsel stiger. Vi er nået rigtigt langt med at sikre en god, digital infrastruktur i Danmark, men der er stadig behov for massive investeringer for at sikre dækning i alle dele af landet,« siger Jakob Willer.

Han er godt klar over, at tilfredsheden kan svinge fra år til år.

»Men der er jo grund til at glæde sig over et godt resultat - ligesom jeg er ked af det, når der kommer et dårligt,« siger Jakob Willer.

Omkring en tredjedel af de adspurgte - 30 procent - finder det fortsat vanskeligt at sammenligne produkter, abonnementer og priser på bredbånd og mobiltelefoni, hvorimod det store flertal - 63 procent - aldrig eller næsten aldrig sætter sig og sammenligner.

EPSIs undersøgelse bygger på 1.112 interviews foretaget 16.-25. maj over hele landet og i alle aldersgrupper.