Danske techvirksomheder hjælper kriseramte Silicon Valley

Kriser kan enten paralysere eller føre til handling. I Silicon Valley føler mange techvirksomheder et ansvar for at hjælpe de brancher og firmaer, der kæmper for at overleve. Berlingske har talt med fem danske virksomheder i The Bay Area om, hvordan coronakrisen påvirker dem, hvordan de håndterer den, og hvordan de tror, at den »nye normal« bliver.

Cobalt har flyttet offlinekulturen online, da de er blevet nødsaget til at arbejde 100 procent hjemmefra. Det har haft den effekt, at de tre kontorer – San Francisco, Berlin og Boston – faktisk er blevet tættere knyttet end før krisen. Mange medarbejdere har taget initiativ til at starte Slack-kanaler og Zoom-events, hvor de mediterer, dyrker yoga, laver frokost eller drikker fyraftensdrinks sammen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Esben Friis-Jensen (screenshot)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Aflyste konferencer, Zoom-kald i stedet for kontormøder, kunder i pengeproblemer. Coronakrisen er en kæmpe omvæltning for erhvervslivet, en omvæltning hvis negative konsekvenser er oplagte at fokusere på.

Men mens nogle brancher bløder, har andre sektorer nu muligheden for at træde til og se udover egne behov. Det opfatter mange techvirksomheder i Silicon Valley som et ansvar. Ikke mindst de danske techvirksomheder i området.

Berlingske har talt med Netlify, Roger.ai, Zendesk, Cobalt og YouNoodle.

Cathrine W. Andersen, CEO og medstifter af Roger.ai

»Vi ville lancere det på et tidspunkt, men på halvanden uge havde vi en prototype.«


Cathrine W. Andersen er CEO og medstifter af regnskabs- og bogholderiplatformen Roger.ai. Fold sammen
Læs mere

»Det er svært at tænke langsigtet, når man ikke har penge til næste uge, og det er svært at indrømme, når ens forretning går dårligt. De virksomheder, som er i problemer, er i problemer, fordi de kortvarigt mister 90-100 procent af deres omsætning i et antal måneder – ikke fordi deres forretning er en dårlig idé,« fortæller Cathrine W. Andersen.

»Det er blevet en stor opgave for techvirksomhederne at hjælpe deres kunder. Især hvis man sælger ind i de hårdest ramte industrier og brancher. Vi giver for eksempel alle restauranter og cafeer, som kommer på vores platform nu, 60 dage gratis, så de kan nå at få styr på tingene. Betalingen kan for os vente til senere. Vi har i længere tid talt om en tosidet pengestrømsløsning for betalere og modtagere. Vi ville lancere den på et tidspunkt, men havde prototypen klar på halvanden uge. Vi vil hjælpe med at holde hjulene i gang, så vi spurgte 500 bogholdere og revisorer i USA, hvad de så som den største udfordring for deres klienter. 60 procent sagde pengestrøm og likviditet.«

»Vi forhandler på vegne af vores kunder om både rabatter og forlængelse af betalingsfrist. Kan man betale inden fristen, får man rabatter, og kan man ikke betale til tiden, hjælper vi automatisk med at forhandle et gebyr. Det har fået stor interesse i Danmark. I USA har vi lanceret et andet tiltag. Mange betalinger her foregår stadig med check. Det er en langsom proces, og i disse dage når checken ofte frem til et tomt kontor. Med Roger kan man i stedet sende et virtuelt kreditkort til leverandøren og få pengene samme dag. Næsten al vores checkvolumen er nu skiftet til kort. Jeg ved ikke, hvordan det vil se ud efter krisen, men jeg tror, det er trends, der vil bestå. For hvad hvis vi ser et udbrud igen i september? Som techvirksomhed skal vi tænke på, hvad vi kan gøre for at bidrage. Det er blevet alles ansvar at gå ind og hjælpe.«

Torsten Kolind, CEO og medstifter af YouNoodle

»Mange glemmer at tænke på, hvor stor en omvæltning det bliver at komme tilbage til status quo.«


Torsten Kolind er medstifter af og CEO i  IT-virksomheden YouNoodle. Fold sammen
Læs mere

»Der er et billede, som er blevet delt på nettet: Hvem ledte den digitale transformation i din virksomhed? CEO, CTO eller covid-19. Startups er vant til at tilpasse sig, men det er en stor omvæltning for de traditionelle virksomheder, og markederne håndterer krisen forskelligt,« fortæller Torsten Kolind, CEO i YouNoodle.

»Den private sektor var generelt hurtig til at gå ind og beskytte sig selv ved ikke at tage langsigtede beslutninger, men løse konkrete problemer som at medarbejderne kan arbejde hjemme, og hvilke nye behov kunderne har. Innovationen er sat lidt på hold for at klare det jordnære. Inden for det offentlige står man pludselig med en række meget konkrete problemer, som kræver innovation – nu. Man ser det eksempelvis inden for logistik og ventilatormanglen. De virksomhedsmatch, vi hjælper med nu, går mest på at finde ud af, hvem der har løsninger klar allerede. Der er ikke brug for ideer og kreative projekter. Der er brug for fungerende teknologi og processer, som kan implementeres nu.«

»Men hvordan indretter vi os som samfund og virksomheder i den langvarige proces mod en ny normal? Man kan ikke bare knipse, og så kører samfundet som før. Mange glemmer at tænke på, hvor stor en omvæltning det bliver at komme tilbage til status quo. Og samfundene er forskellige steder på coronakurven. Nogle er i slutningen af coronakrisen, men har netop taget hul på den økonomiske og samfundsmæssige krise. Andre er først lige begyndt at implementere tiltag. Man kan ikke skære alle over en kam, og det er vigtigt at tænke på, hvor ens partnere og kunder er på kurven. Det bliver spændende at se, hvad der bliver business, og hvad der ikke gør, når vi er på den anden side af smittekurven.«

Esben Friis-Jensen, medstifter af og COO i Cobalt

»Remote work har knyttet vores kontorer tættere sammen.«


Esben Friis-Jensen er medstifter af og COO i sikkerhedsvirksomheden Cobalt. Fold sammen
Læs mere

»Inden vi valgte at sende kontorarbejderne hjem, havde vi allerede taget hul på den store diskussion om remote work. Det er en voksende trend her, og folk forventer, at de kan arbejde mere fleksibelt ansporet af, at mange pendler til arbejde, og huslejerne er dyre,« fortæller Esben Friis-Jensen, COO i Cobalt.

»Selvom vi er gearet til at kunne arbejde hjemmefra, er det et dilemma. Nogle elsker at komme på kontoret for at få det sociale, mens andre foretrækker hjemmet. Det bliver en debat, man skal tage op, fordi det er en kulturændring. Så midt i diskussionen rammer covid-19, og valget er taget for os. De store virksomheder her var hurtige til at sende folk hjem, og det var vi også. Vi kunne se skriften på væggen. En uge senere måtte alle gøre det.«

»Det sjove er så, at vi ved at arbejde remote er blevet tættere. Pludselig er vi alle i samme situation og kan dele erfaringer. Vores tre kontorer i San Francisco, Boston og Berlin har altid været gode til at tale over for eksempel Slack, men nu har vi et andet fælles grundlag end blot arbejde. En fælles udfordring vi skal klare. Det har vi forsøgt at facilitere med forskellige initiativer, og mange af dem kommer fra de ansatte. Vi har fælles Slack-kanaler, hvor vi deler, hvad vi laver derhjemme; vi har videokomsammener, hvor vi spiser frokost sammen; nogen har startet en ugentlig yogatime op, mens andre laver guidet meditation; og vi har en åben kanal, hvor man bare kan tænde og arbejde sammen ansigt til ansigt uden at mødes fysisk. Om vi beholder det, må vi se på.«

»Selve arbejdet kan vi sagtens klare hjemmefra, og vi kan spare på kontorudgifter, men kulturen er vigtig. Den skal vi være sikre på består. Vi lærer meget om vores arbejdsliv, fordi vi er blevet tvunget til at tilpasse os så hurtigt. På kort sigt i 2020 kommer ingen til at rejse rundt i verden, så vi bliver afhængige af den virtuelle verden. Salg er ikke længere en repræsentant, der tager ud til kunderne, og marketing er ikke længere fysiske stande til konferencer. Det er videomøder og online. Det er en trend, som techvirksomheder har fulgt længe, men som måske bliver acceleret.«

Christian Bach, medstifter af Netlify

»Vi har en historie, der er egnet til et marked som nu.«


Christian Bach er medstifter af IT-virksomheden Netlify. Fold sammen
Læs mere

»I Silicon Valley er man generelt længere fremme end de fleste, når det handler om distribueret arbejdskraft og no touch-salg. Markedet er trykket nu, og de firmaer, der ikke er vant til at arbejde remote eller er afhængige af fysiske person til person-interaktioner, lider store tab over hele verden,« fortæller Christian Bach, medstifter af Netlify.

»Vores value proposition er »do more for less«. Færre hænder, færre resourcer og meget mindre vedligehold og infrastruktur. Vi er simpelthen virkelig godt gearet til et marked, der er trykket, og hvor virksomheder og brugere begynder at prioritere værktøjer, der virker bedre, når holdene er distribuerede, og hvor man er nødt til at kigge lidt ekstra på, hvordan man kan effektivisere sine omkostninger.«

»Vi er heldigere end de fleste, da 60 procent af vores hold allerede arbejder distribueret. På kontoret har vi altid haft tirsdag og torsdag som dage, hvor alle arbejder hjemmefra. Kaffemaskinesladder og arbejdsgange skal fungere på en måde, så man ikke er afhængig af at sidde sammen. Det har vi gjort for at sikre, at vi har en ægte distribueret kultur, hvor det ikke bare er i orden, at nogle arbejder udefra, men hvor man virkelig er placeret i forskellige dele af verden og arbejder hjemmefra. Det har været en prioritet fra dag ét. Det knytter os tættere til økosystemet her, og i denne branche arbejder man fra, hvor man befinder sig, fordi folk bidrager fra mange steder i verden.«

»Vi har en historie, der er egnet til et marked som nu. Det er i sagens natur ikke en god ting, for der er ingen tvivl om, at det er et marked i recession. Men vi er heldige at være i en position, hvor Netlify giver mening, hvor vi har travlt og kan hyre.
Vi holder alle vejret lidt lige nu, og gør hvad vi kan for at passe på hinanden. Både i firmaet og over for resten af verden.«

Tom Keiser, COO i Zendesk

»Hver en interaktion betyder noget.«


Tom Keiser er COO i Zendesk, der leverer software til kundeservice. Fold sammen
Læs mere

»Vi har fulgt virussen siden januar. Uge for uge har den vendt op og ned på, hvordan vi arbejder og fungerer. Da vi i San Francisco fik ordren at blive hjemme, var det helt nyt territorium for mange af os,« fortæller Tom Keiser, COO i Zendesk.

»For os var det vigtigt at være der for vores kunder, og det har været skønt at se, hvor mange virksomheder der faktisk er gået den ekstra mil for at hjælpe og støtte de områder, hvor de bor og arbejder. Et af de store diskussionsemner i The Bay Area har været, hvordan virksomheder globalt reagerer på covid-19 og reevaluerer deres strategier. Vi er blevet mindet om, at service, kommunikation, softwareløsninger og online-støtte er blevet fundamentalt, og vi tror på, at vi kan komme ud af denne krise med bedre metoder til at samarbejde globalt. Og vi er blevet mindet om, hvor vigtigt det er at være empatiske over for vores medarbejdere, at sætte pris på de muligheder og udfordringer remote arbejde kommer med, og give alle medarbejdere, partnere og kunder adgang til de nødvendige værktøjer for at lykkes.«

»Vi har rakt ud til vores non-profit partnere, specielt dem med fokus på udsatte populationer som hjemløse og lavindkomstpersoner, for at forstå deres mest presserende behov. De samtaler har virkelig hjulpet os med at forstå, hvordan vi bedst kan hjælpe, og vi har været i stand til for eksempel at yde støtte med oversættelse, køb af forsyninger til de essentielle medarbejdere og donationer.
Jeg siger nok noget, der forekommer åbenlyst, men dette er også en meget intens tid at arbejde i inden for kundeservice, hvor mange forskellige industrier oplever en pludselig stigning i kommunikation med deres kunder. I al denne foranderlighed er det vigtigt at huske, at nok er vi alle pressede, men man skal stadig tage hånd om ens kunder. Hver en interaktion betyder noget.«