Først var planen, at de første modeller ville blive leveret til kunder i november sidste år.

Da kalenderen viste februar 2023, og det stadig ikke var sket, lød meldingen i stedet slut marts. Så »foråret«.

Den hypede elbil fra amerikanske Fisker INC, som har den danske bildesigner Henrik Fisker i førersædet, er længe ventet. Og nu kommer kommende bilejere til at vente endnu længere. Det skriver Bilmagasinet.

Henrik Fisker har tidligere huseret i toppen af internationale bilbrands og designet ikoniske biler som BMW Z8 og den relancerede Aston Martin DB9. Siden var han konsulentdesigner på et projekt med Elon Musk, som senere blev til den første Tesla.

Den nye bil, Fisker Ocean, er blevet markedsført som verdens mest bæredygtige bil. Det baserer Fisker INC på, at den produceres på en CO₂-neutral fabrik og er bygget af genbrugsmaterialer som genbrugt kulfiber og -stof, fiskenet og plastikflasker.

Ifølge Bilmagasinet har mange danske kunder, som har forudbestilt en Fisker Ocean One, fået besked om, at de ville få bilen udleveret mellem 14. juni og 30. juni.

Men også denne deadline er nu passeret.

Tålmodigheden er slidt

På den allersidste store bededag, 5. maj 2023, kunne Henrik Fisker fejre leveringen af den allerførste Fisker Ocean-elbil i Danmark.

Bilen gik til kendisadvokat, serieinvestor og iværksætter Jackie Phillip, der som en af de første valgte at investere et »ikke ubetydeligt beløb« i Fisker, Inc.

Bil nummer to er indregistreret i Tyskland og tilhører Henrik Fisker selv.

Ventetid og ikke mindst deadlines, som gang på gang ikke er blevet overskredet, har skabt frustration blandt nogle af de danskere, der har skrevet sig på venteliste. Mange har lagt omkring 35.000 kroner i depositum, skriver Bilmagasinet.

Tålmodigheden er ved at være slidt, lyder det fra flere i en Facebook-gruppe om bilerne.

I en mail, som nogle på venteliste har modtaget, hedder det, at Fisker, Inc. vil levere flere biler til Nordamerika og Europa i juli – og endnu flere til august. På sin hjemmeside skriver Fisker Inc., at leveringerne på alle markeder forventes afsluttet ved udgangen af september.

Over for Bloomberg har Henrik Fisker kategorisk afvist, at forsinkelserne skyldes en softwarefejl.

I maj oplyste virksomheden til Berlingske, at 65.000 personer har bestilt en Fisker Ocean, herunder 2.000 danskere.