Både herhjemme og i udlandet er der stadig godt gang i salget af danske møbelklassikere som Hans J. Wegner, Børge Mogensen, Arne Jacobsen og Kaare Klint.
Salget har de seneste år været så godt, at den 112 år gamle familieejede virksomhed Carl Hansen & Søn, der producerer og sælger designklenodierne, nu for tiende år i træk har leveret rekordomsætning. Det fremgår af et nyt regnskab for 2019.
Omsætningen landede sidste år på 673 mio. kroner. Det er mere end fem gange så højt som for ti år siden.
Et resultat, som Knud Erik Hansen, der er adm. direktør og tredje generation i spidsen for Carl Hansen & Søn, er meget tilfreds med.
»Vi er betydeligt mere aktive, end vi har været førhen, og så er vi kommet ind på mange flere markeder og er nu i 59 lande,« siger han.
Knap 75 procent af virksomhedens salg går nu til udlandet, og der har i regnskabsåret været vækst på de fleste markeder. Særligt i Asien, Italien, Tyskland og Norge, hvor der har været tocifrede væksttal sidste år.
Carl Hansen & Søn har specialiseret sig i at skabe og udbrede danskproduceret møbelhåndværk til kunder verden over, og selv om det stadig er gamle klassikere som Y-stolen, der storsælger, bliver produkterne fornyet med nye farver og materialer, der også har fået de yngre generationer til at købe designklenodierne.
Knud Erik Hansen mener desuden, at forbrugernes klimabevidsthed har været med til at give salget vind i sejlene.
»Vores møbler er fremstillet af naturens egne produkter og er langtidsholdbare. Vi kan se, at de går i arv fra generation til generation,« siger han.
Væksten har tabt pusten
Selv om virksomheden er vokset i regnskabsåret, er væksten mindre end tidligere. I 2019 har virksomheden haft en vækst på syv procent mod en vækst på 26 procent året før.
»Vi har en helt ny fabrik, som vi arbejder på at få til at køre, så vi har haft et konsolideringsår, hvor vi har koncentreret os om at få virksomheden i top,« siger Knud Erik Hansen.
I 2019 er overskuddet til gengæld mere end fordoblet og vokset til 37 mio. kroner. Det er det højeste overskud nogensinde.
»De seneste par år har vi investeret meget. Blandt andet i en ny nethandelsplatform og i vores fabrikker på Fyn og i Vietnam. De investeringer begynder nu at give pote, samtidig med at vi får flere og flere stordriftsfordele og bliver mere etableret rundt om i verden,« siger han.
Fastholder målsætning om milliardmilepæl
Carl Hansen & Søn har de seneste år arbejdet mod at ramme en omsætning på en milliard kroner i 2022, og den ambition holder Knud Erik Hansen fast i, selv om han de seneste måneder også har været ramt af coronakrisen.
»Det første kvartal i år har der virkelig været fart på, og så er vi blevet sat en lille smule tilbage nu, men vi må sige, at vi under omstændighederne klarer os rigtigt godt. Så medmindre coronakrisen tager for lang tid, håber vi, at det lykkes,« siger han.
Carl Hansen & Søn har særligt været ramt i de lande, hvor der er udgangsforbud, og virksomheden har sendt 78 af dens flere end 1.400 ansatte hjem på lønkompensation.
»Det var rettidig omhu. Men vi kan se, at det så småt begynder at køre igen, og nu overvejer vi at tage dem ind igen. I Asien begynder de at åbne samfundene igen, og det er godt for os. De er begyndt at placere ordrer, og det er mere positivt end negativt nu,« siger han.
De seneste år har designvirksomheden åbnet ni såkaldte flagship stores, som også har bidraget til væksten, og Knud Erik Hansen har planer om at åbne yderligere to butikker i Paris og Shanghai.
»Forretningerne er særligt vigtige i Asien, hvor kunderne kan se, at de køber det originale produkt. I Kina er der mange kopivarer, og kineserne kender alt til det skidt, og det vil de ikke have,« siger han.
»Men det er lidt vanskeligt at åbne butikker lige nu, fordi vi ikke kan rejse på grund af coronakrisen,« siger Karl Erik Hansen.
Normalt rejser han meget for at tale med kunderne og holde øje med, hvordan det går på de forskellige markeder.
»Når man ikke kommer ud og sidder herhjemme og læser nyheder, så er det en lille smule deprimerende, og det er vanvittigt svært at tage beslutninger ud fra det, der foregår,« siger han.
»Vi plejer jo at have fart på, men vi kan ikke forudsige fremtiden, og det er selvfølgelig frustrerende, så nu er vi nødt til lige at slå koldt vand i blodet og se, hvad der sker,« siger han.
Sønner bliver kørt i stilling
Knud Erik Hansen er tredje generation i spidsen for virksomheden, og inden for en årrække vil den fjerde generation overtage familieforetagendet. Det er hans sønner, Mark Nam Hansen, 27, og Morten Hai Hansen, 25, der skal overtage, og begge er i gang med at dygtiggøre sig til formålet.
Den yngste søn læser marketing og management communication, mens produktionsingeniøren Mark Nam Hansen arbejder på møbelfabrikken i Vietnam.
»Han har også holdt fabrikken i gang gennem coronakrisen, og den overraskede i 2019 og gav flere penge på bundlinjen,« siger Knud Erik Hansen.
Selv om han er stolt af sønnerne, der er godt på vej til at kunne overtage familievirksomheden, har 69-årige Knud Erik Hansen ingen planer om at lade sig pensionere lige foreløbig.
»Jeg vil blive utroligt stolt, hvis de kommer ind. Men det er helt op til dem. Når vi skifter, er det dem, der bestemmer. Det der med en halv kaptajn ved roret duer ikke. Jeg er shippinguddannet, så det ved jeg. De bliver kaptajnen, og så må jeg rette mig ind efter det,« siger han.