Danske computer- og mobilspil skal ud af filmbranchens skygge

Selvom de omsætter for milliarder af kroner, har danske spilproducenter aldrig haft egen kultur- og erhvervspolitik. Ny femårig strategiplan skal skubbe spilbranchen frem i lyset og trække talenter og penge hertil – også selvom det bliver i hård konkurrence med nabolandene.

Den danske spiludvikler Sybo Games, som står bag mobilsuccesen »Subway Surfers«, er en af de stadig flere, der arbejder med computer- og mobilspil i Danmark. Herfra er der en opadvendt tommelfinger til den nye strategi, der skal skabe bedre betingelser for, at flere danske spilproducenter kan vokse sig store og succesrige. Arkivfoto: Asger Ladefoged Asger Ladefoged

I Danmark udvikles der computer- og mobilspil for mere end tre milliarder kroner om året, hvilket er mere end, hvad film- og tv-branchen tilsammen omsætter for. Så nu er tiden kommet til at få anerkendt spilvirksomhederne og skabe bedre muligheder for, at de kan vokse sig endnu større og stærkere – også når de når ud af iværksætterstadiet.

Det er visionen i en ny, femårig strategiplan, som Producentforeningen, der samler spilvirksomhederne, er klar med.