Danske Banks robot har succes med at aktivere småinvestorer

Den digitale investeringsrådgiver June har på to år fået 25.000 kunder ombord. Danske Bank forsøger at få fat i kundegrupper med robotten.

Med den digitale investeringsplatform June har Danske Bank fået fat i nye kundegrupper. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ritzau Scanpix/Arkiv

Danske Bank har i den seneste tid fået en del ridser i image-lakken takket være hvidvaskskandalen, og tusindvis af kunder har forladt landets største bank. Men en digital investeringsløsning har over de seneste to år også fået tusindvis af danskere til at kaste deres opsparing ind i Danske Banks investeringsfonde.

Der blev sat strøm til robotten June for præcis to år siden, og på den tid har i alt 25.000 brugere investeret 750 mio. kroner i en af de fire fonde, der er en del af produktet. Og omkring 5.000 af disse er ikke Danske Bank-kunder.

»Vi er tilfredse med, at vi har skabt en løsning, som folk uden for Danske Bank har fundet relevant. Vi kan samtidig se, at nogle af de June-brugere bevæger sig videre ind i banken,« siger June-chef Jakob Beck Thomsen.

Selskab Kurs Ændr. %

En oplevelse, der skal smitte

I det store hele forvalter Danske Bank tæt på 1.700 mia. kroner, og Jakob Beck Thomsen erkender da også, at June er en dråbe i det hav.

»Men vi er ganske tilfredse med, at vi har fået 25.000 kunder ombord, og at det er en helt ny type kunder, vi får i tale. Den gode oplevelse smitter forhåbentlig af. Vi kan også se i tallene, at en del June-kunder efterfølgende begynder at engagere sig i andre investeringsløsninger i banken,« siger han.

Banken kan ud fra sine egne kunder se, at der er tale om, at knap to tredjedele investerer for første gang i Danske Bank-regi via June. Og demografien ser ifølge June-chefen Jakob Beck Thomsen anderledes ud for June end for bankens andre investeringsprodukter.

»Gennemsnitsalderen er helt nede på 41 år i June mod 65 år ved de mere gængse investeringsløsninger,« forklarer han.

June-chefen forklarer videre, at der i robotløsningen også typisk er tale om mere risikoaverse brugere, fordi de er førstegangsinvestorer.

»Denne gruppe af brugere er mere følsomme over for markedsudsving. Der er mere aktivitet i June, når der eksempelvis sker et dyk i markedet, end ved andre investeringsløsninger. Folk trækker pengene hurtigere ud. Og når det går godt, så er der et større inflow af investeringer,« siger han.

Succes herhjemme

Nikolaj Holdt Mikkelsen, der er selvstændig investeringsrådgiver, mener, at Danske Bank hidtil har klaret sig bedst i den digitale investeringskonkurrence, hvor rivalerne blandt andre tæller Nordeas Nora, Jyske Banks Munnypot og BankInvests Darwin.

»Hvad robotløsningerne angår, er June helt klart den største succes herhjemme. Beløbene er måske ikke store, men hvis man ringede rundt til nogle af de andre banker og spurgte, om de kunne tænke sig 25.000 kunder, mon ikke de så ville sige ja. Det er ret mange kunder,« forklarer han.

Banken ville med June gerne aktivere gruppen af mennesker, som har en opsparing stående på en bankkonto, men har svært ved at komme i gang med at investere.

»Vi ville gerne koble opsparing sammen med investering. Så vi har forsøgt at adressere de barrierer, som mange mennesker har, når det kommer til at investere. Vi har prøvet at gøre det simpelt med fire fonde med fire overordnede risikoprofiler, og vi har forsøgt at gøre det trygt med en høj grad af fleksibilitet, så man kan investere små beløb og hive pengene ud igen let,« siger Jakob Beck Thomsen.

Ikke det billigste produkt

Nikolaj Holdt Mikkelsen vil normalt råde folk til at fokusere meget på omkostningerne ved at investere, og June er med sine 0,89-0,96 procent i årlige omkostninger noget dyrere, end hvis man valgte at placere sine penge i en passiv indeksfond. Men June sælger også sig selv på fleksibiliteten.

»Det er måske ikke det billigste produkt, men der er bekvemmelighed, man kan investere små beløb, og der er noget automatpilot over den her opsparingsmåde. Og når der er tale om beløb nede i det niveau, så skal man måske ikke fokusere så meget på at spare en kvart procent i omkostninger,« siger han.

Jakob Beck Thomsen forklarer, at erfaringerne med June også kommer til at blive brugt til at finde andre nye digitale brohoveder til både eksisterende og nye kunder i Danske Bank.

»June kommer ikke til at være den eneste digitale løsning i Danske Bank. Digitaliseringen er mere en præmis end en tendens for finanssektoren. Så vi er heller ikke overraskede over konkurrencen, men vi er fortrøstningsfulde i forhold til den position, vi har opnået i markedet.«