Danske Bank giver robotrådgiver en ansigtsløftning

Danske Bank sænker priserne på robotrådgiveren June. Fremover vil investeringerne også være screenet for virksomheder, der investerer i våben som landminer, klyngebomber og atomvåben.

Tonny Thierry Andersen, der ertidl. ansvarlig for Danske Bank Wealth Management fortalte om Danske Banks investeringsløsning June. Torsdag den 4. maj 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Konkurrencen mellem bankernes robotrådgivere tager til.

I dag bliver det billigere at investere med Danske Banks robotrådgiver, investeringsappen June. Samtidig bliver Junes investeringsfonde underlagt skarpere sociale og miljømæssige krav.

»Vi prøver at nedbryde nogle af de barrierer, der afholder danskere fra at investere. Det er blandt andet en forestilling om, at omkostningerne er høje, ligesom vi har oplevet en efterspørgsel efter at kunne investere i screenede fonde,« siger Junes produktchef, Jakob Beck Thomsen.

Danske Bank sænker de indirekte omkostninger på investeringer via June, så de nu maksimalt løber op i 0,25 pct. mod tidligere 0,35 pct. Samtidig ændres de løbende omkostninger en smule til en fast omkostning på 0,69 pct.

June blev lanceret i maj 2017 og forvalter i dag små 600 mio. kr. for omkring 20.000 kunder. Robotrådgiveren er dermed en mindre forretning for Danske Bank, der samlet set forvalter investeringer for mere end 2.000 mia. kr.

Jakob Beck Thomsen fastholder dog, at Junes succes ikke blot skal måles i kr. og øre.

»Vi kan se, at 25 pct. af Junes brugere er nye kunder i Danske Bank. Mere end 50 pct. investerer for første gang, og gennemsnitalderen er en tredjedel lavere end hos Danske Banks andre investeringskunder. Så vi lykkes både med at få nye kunder til og få flere til at investere,« siger Jakob Beck Thomsen.

Netop at få flere til at investere er en særlig målsætning bag June. Jakob Beck Thomsen peger på, at danskere i gennemsnit har 150.000 kr. i frie midler stående i banken til lave eller ingen renter, blandt andet fordi mange er tilbageholdende med at investere. Det skyldes ifølge Beck Thomsen en udbredt forestilling om, at det er komplekst og kræver mange penge.

»Mange tror også, at der er høje omkostninger forbundet med at investere, og at det er meget risikabelt. Det er heller ikke helt forkert, hvis man kun investerer i en eller to aktier, som mange danskere gør,« siger Jakob Beck Thomsen og fremhæver, at June er designet til at nedbryde forestillingerne.

Appen er enkel at håndtere, kunder kan investere for ned til 100 kr., og investeringsfondene spreder alle risikoen på tværs af sektorer og regioner.

Ansvarlige investeringer vinder frem

Danske Bank kom med lanceringen af June flere af sine konkurrenter i forkøbet. Siden har blandt andre Nordea, Jyske Bank og Sparinvest lanceret lignende apps.

Modsat June tilbød Nordeas robotrådgiver, Nora, imidlertid fra første dag kun investeringer i »screenede« fonde, som er renset for selskaber, der tjener en betydelig del af deres penge på for eksempel våben eller kul. Også hos Sparinvest kan kunderne investere i screenede fonde.

Ifølge aktieanalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen har konkurrenternes fokus på ansvarlige investeringer presset Danske Bank.

»Når først Nordea tilbyder screenede investeringer, bliver det svært for andre at lade være. Det skal ikke være det, der holder kunderne væk eller får dem til at vælge konkurrenten,« siger analytikeren.

Fremover vil June tilbyde fire investeringsfonde, der »følger principper for bæredygtige og ansvarlige investeringer«. Virksomheder, som handler med klyngebomber, landminer og kemiske-, biologiske- og atomvåben, vil være udeladt. Også selskaber, hvor 30 pct. eller mere af omsætningen stammer fra kul, vil blive frasorteret.

Ifølge Jakob Beck Thomsen er et fossilt brændstof som olie endnu ikke sorteret fra, da samfundet stadig har brug for det.

Betegnelsen »bæredygtige investeringer« kan muligvis give nogle tanken, at det er investeringer, som ikke retter sig mod fossile ressourcer overhovedet. Frygter I ikke, at nogle vil misforstå betegnelsen?

»For os er det afgørende, at vores kunder kan træffe deres beslutninger på et oplyst grundlag og dermed selv vurdere, om investeringerne ligger i forlængelse af deres holdninger. Derfor gør vi meget ud af at informere både nye og eksisterende kunder om den nye screeningmodel,« siger Jakob Beck Thomsen.