Dansk tøjmærke var i gigantisk krise – nu tjener de penge igen

Det tidligere succesfulde modemærke Noa Noa har været inde i en lang og alvorlig krise med et samlet underskud på 230 mio. kr. på fem år og en egenkapital, der var var sluppet op. Men efter at en ny dansk kapitalfond har købt virksomheden, er der bedring at spore på bundlinjen.

Københavns modeuge Noa Noa 2012 Lokomotivværkstedet
Noa Noa laver tøj til kvinder og børn og er at finde i 18 markeder. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

Den danske tøjvirksomhed Noa Noa er nu på vej mod lysere tider.

Efter en årrække med kæmpe underskud, der i 2017 rundede samlet 230 mio. kr. på fem år, kan virksomheden nu præsentere et driftsoverskud (EBITDA) på 12 mio. kr., samt et plus på 63 mio. kr på bundlinjen i 2018.

»Vi er i gang med en klassisk turn around, og den rejse er kun lige begyndt. Det bliver fortsat en hård vej op ad bjerget for at få Noa Noa op på det niveau, som virksomheden fortjener,« siger Jørgen Nielsen, der siden april sidste år har været bestyrelsesformand for virksomheden, der laver tøj til kvinder og børn.

De gode takter kommer efter en periode, hvor det danske brand har været ude i en regulær overlevelseskamp.

Modevirksomheden var ellers en stor succes i årene frem mod finanskrisen. De to stiftere og brødre Lars og Harald Holstein-Holsteinborg sad i 2007 med en kæmpe succes og kunne fremlægge et overskud på 160 mio. kr. før skat.

Brødrene solgte samme år Noa Noa til kapitalfonden Axcel. Men finanskrisen ramte hårdt, og den store gæld, der var optaget i forbindelse med handlen, blev pludselig et alvorligt problem.

I 2014 solgte Axcel virksomheden med et stort tab til følge. De nye ejer var Christian Riisberg og Gustaf Öhrn, der er tidligere adm. direktør i sportskæden Stadium. Siden fulgte yderligere flere år med underskud.

Men i maj sidste år blev selskabet købt af den danske kapitalfond Greystone Special Situations Fund, der smider penge efter kriseramte virksomheder. Opskriften er høj risiko og kort ejerskab af virksomheder i mindre god forfatning, men med potentiale for en turn around med et højt afkast til følge.

Butikslukninger og effektiviseringer

Kapitalfonden har, siden den kom til, lavet kapitalforhøjelser og konverteret gæld til kapital og dermed ændret den negative egenkapital på 60 mio. kr. i 2017 til en egenkapital i plus på 34 mio. kr. i 2019.

Fonden har desuden foretaget en række effektiviseringer og iværksat et strategiskifte. Kundeporteføljen og butiksnettet er blevet tilpasset. Fem tabsgivende butikker er blevet lukket, mens virksomheden har overtaget en række norske butikker, så kæden nu har 25 butikker selv og 18 franchisebutikker tilknyttet. Derudover er der blevet skruet op for satsningen på nethandel.

Pga. butikslukningerne er der i regnskabsåret et fald i i omsætningen, som lyder på 176 mio. kr mod 198 mio. kr. året før. Jørgen Nielsen fremhæver dog, at virksomheden har haft vækst i de eksisterende butikkers omsætning. Hvor stor den er, vil han ikke ud med.

»Så udviklingen er sund, men det er klart, at når du skærer nogle butikker, så falder omsætningen,« siger Jørgen Nielsen.

På jagt efter ny topchef

Kapitalfonden har også foretaget en udskiftning i topledelsen, og i december sidste år blev Henrik Aaen Kastbergs afgang bebudet efter hans knap seks år ved roret som adm. direktør. Siden har virksomhedens finansdirektør og kommercielle direktør sammen stået i spidsen for foretagendet. Men nu er virksomheden gået på jagt efter en ny topchef, oplyser Jørgen Nielsen.

»Nu er vi i den fase, hvor vi har fået ryddet markant op, og vi er klar til at starte en vækstrejse og lave en markant, lønsom vækst, så nu skal vi finde en, der kan tage det skridt,« siger han.

For 2019 regner Jørgen Nielsen med, at den positive udvikling fortsætter med vækst i både omsætning og indtjening.