Dansk startup sælger personligt udvalgt tøj til plus size-kvinder: Nu ekspanderer konceptet internationalt

Den danske virksomhed AnnoAnno har stylister til at udvælge tøj personligt til plus size-kvinder baseret på deres præferencer. På to år har virksomheden mangedoblet både omsætning og antallet af ansatte. 1. oktober ekspanderer virksomheden til det svenske marked, inden den vender blikket mod resten af Europa: »Det er et marked i sindssyg udvikling,« siger medstifter.

AnnoAnno udvider 1. oktober til Sverige som det første af flere udenlandske markeder, virksomheden vil ind på i de kommende år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Du fortæller AnnoAnno om din stil og det prisniveau, du ønsker at bruge på tøj. Baseret på dine svar vælger en stylist det tøj, som passer til din garderobe. Derefter bliver tøjet samlet i en boks og sendt hjem til dig, så ofte du ønsker det. Du betaler 100 kr. pr. boks og køber derudover det tøj, du ønsker at beholde. Resten sender du gratis retur.

Sådan lyder forretningsmodellen lidt forsimplet hos AnnoAnno, der på kort tid har specialiseret sig i at vælge og sælge tøj eksklusivt til kvinder i størrelse 42-56.

På blot to år har den danske startup opnået en solid vækst på det danske marked, og det har nu fået de to stiftere til at kigge over Øresund. 1. oktober udvides konceptet til Sverige.

»Siden vi begyndte for to år siden, har vores fokus været at skrue konceptet rigtigt sammen. Nu er vi klar til at trykke på speederen med både udvidelser i Danmark og ved at åbne flere nye markeder,« lyder det fra Mikkel Weiss, der er en af to stiftere af AnnoAnno.

Virksomheden planlægger at være til stede i syv-otte europæiske lande inden for få år, oplyser han.

AnnoAnno blev født for to år siden i den anden stifter, Thomas Hørslevs, lejlighed i København. I dag har virksomheden en omsætning på ti millioner kroner og 13 ansatte foruden et eksternt lager med yderligere ansatte. Med indtoget i Sverige forventes omsætningen at stige til mere end 20 mio. kr. ved årets udgang, ligesom der skal ansættes yderligere fem personer.

Marked i »sindssyg udvikling«

Virksomheden er både blevet støttet af Vækstfonden og to businessangels, som har tilført AnnoAnno kapital ad to omgange. De to stiftere er dog afhængige af, at der bliver tilført yderligere kapital til virksomheden for at få fuldt udbytte af vækstmulighederne.

Og meget tyder på, at det er et marked med masser af vækstpotentiale. Over halvdelen af alle kvinder i Europa og Danmark er overvægtige, hvis man måler på BMI. Ifølge en analyse, som AnnoAnno har købt hos Euromonitor, udgør markedet for plus size-tøj en værdi på to milliarder kroner i Danmark alene, mens markedet for hele Europa udgør 260 milliarder kroner.

Stifterne af AnnoAnno, Mikkel Weis og Thomas Hørslev. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl.

»Det er en global megatrend, at folk bliver større og større. Det er et rigtig stort marked, som er i en sindssyg udvikling,« siger Thomas Hørslev, der samtidig peger på, at tilgængeligheden af tøj i de størrelser ikke altid er fair.

»Det kan være svært at gå ned ad Strøget og finde tøj i den rette størrelse, og det synes vi ikke kunne være rigtigt.«

Foruden ekspansionen har AnnoAnno forholdt sig roligt med markedsføringen af sine produkter, da den lille virksomhed har haft travlt nok med at kunne følge med i antallet af bestillinger. Men det bliver der lavet om på nu, hvor alle virksomhedens processer og faciliteter er på plads.

Stifterne holdt i begyndelsen til i Thomas Hørslevs lejlighed, der hurtigt blev fyldt med tøj. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl.

En gammel barndomsaftale

De to stiftere har kendt hinanden, siden de gik i folkeskolen i Sønderjylland. Allerede dengang blev de venner og fulgtes ad på Haderslev Handelsskole. Her blev der givet håndslag på en dag at udleve iværksætterdrømmen.

»Vi vandt nogle iværksætterkonkurrencer på handelsskolen, og vi fandt hurtigt ud af, at det var det, vi ville. Vi planlagde, at vi skulle til København for at blive dygtigere, og så ville vi specialisere os på hver sit område for til sidst at forene vores kompetencer i en startup,« siger Thomas Hørslev.

De rykkede begge to til København. Studerede på CBS. Den i dag 28-årige Thomas Hørslev læste økonomi og blev ansat i Boston Consulting Group. 27-årige Mikkel Weiss læste marketing og gjorde karriere i Kunde & Co.

»Det er næsten skræmmende, hvor nøje vi er lykkedes med at følge vores plan fra dengang. Thomas fik en finansbaggrund, mens jeg fokuserede på branding og marketing,« griner Mikkel Weiss.

Og nøjagtigt som planen dikterede, endte de begge som iværksættere.