Dansk spilbranche suser ud af filmbranchens skygge med næstbedste år nogensinde

Den danske spilbranche vokser sig stadig større og bliver mere og mere dominerende blandt de danske indholdsproducenter, mens den kæmper for at blive kreativt flag- og slagskib.

Mobilsuccesen »Subway Surfers« fra spilproducenten Sybo Games i København er et af de meget kendte navne i dansk spilproduktion, som bider sig fast på rekordhøjt omsætningsniveau og nu vækker større og større interesse hos politikerne. Arkivfoto: Asger Ladefoged Asger Ladefoged

Den danske spilbranche har nu så godt fat herhjemme og ude i verden, at den kan fastholde en omsætning på lige over tre milliarder kroner om året.

Dermed udgør spilbranchens producenter af digitale spil til underholdning på mobiltelefoner, konsoller og computere i alt 36 procent af den samlede omsætning på 8,44 milliarder kroner blandt danske indholdsproducenter – altså også af film, tv og reklamer.