Dansk smykkegigant har fundet en ny måde at lave diamanter på: Nu skruer de op

Den danske smykkegigant Pandora skruer op for produktionen af diamanter fremstillet i laboratorier.

Pandora vil lave smykker, alle har råd til. Morten Germund

I de seneste ti år er laboratorieskabte diamanter vokset støt i popularitet, og den danske smykkegigant Pandora var tidligt med på vognen.

Virksomheden laver i dag udelukkende smykker med kemisk fremstillede diamanter, som er både billigere og bedre for miljøet end naturlige diamanter fra miner.

Sammenlignet med naturlige diamanter udgør CO₂-aftrykket fra Pandoras diamanter mindre end fem procent.

»Derudover er al den energi, som vi bruger i laboratoriet, vedvarende energi, og vi bruger sølv eller guld, der er genanvendt. Så du får et produkt med et CO₂-aftryk tilsvarende et par jeans,« fortæller virksomhedens administrerende direktør, svenske Alexander Lacik.

»Og selvfølgelig varer det her produkt en livstid,« siger han.

Pandora lancerede for et par år siden sin første kollektion af smykker med laboratoriefremstillede diamanter, og nu tredobler de så deres sortiment og udvider salget af smykker med diamanterne til alle deres butikker i USA og Canada samt yderligere tre lande.

Virksomhedens administrerende direktør forklarer, at de syntetiske diamanter består af præcis det samme som de naturlige.

»En diamant er 100 procent kulstof, og det er lige meget, om den er gravet op af jorden, eller om den er lavet i vores laboratorium,« siger Alexander Lacik.

Laboratoriefremstillede diamanter er fremstillet på næsten samme måde som naturlige diamanter fra miner. De produceres under højt tryk ved høje temperaturer, og de har samme kemiske sammensætning som naturlige, hvorfor de også bliver anset for at være ægte diamanter.

I modsætning til naturlige diamanter fra miner tager det dog kun nogle uger frem for op til milliarder af år at fremstille dem. Dermed er de heller ikke lige så unikke som naturlige diamanter. Og prisen er en helt anden.

Er der ikke noget mere prestigefyldt over en naturlig diamant?

»En diamant er en diamant. Men det er klart, at personer, der går ind i Tiffany eller Cartier for at købe smykker, ikke er vores kunder. Mine kunder har ikke råd til den slags,« svarer topchefen og tilføjer:

»Det, jeg gerne vil, er at åbne op for et marked for et publikum, der ikke behøver gå på kompromis. De får kvalitet, men til en meget overkommelig pris. Derfor taler vi om at demokratisere diamantmarkedet.«