Dansk nattelivssucces vil bruge 18 danske barer til at sætte fut i hele Europa

Landets største barkoncern Rekom Group har købt 18 barer fra foreningen NOX Network. Koncernens chef siger, at købet både handler om at gøre en god gammeldags forretning og om at få nogle mennesker om bord, som kan gøre drømmen om at indtage udlandet til virkelighed.

Rekom Group
Når Rekom Group kaster et trecifret millionbeløb efter 18 danske barer, er det paradoksalt nok et skridt mod at udvide forretningen i udlandet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Omar Sanadiki/Reuters/Ritzau Scanpix

Onsdag kom det frem, at Danmarks største barkoncern, Rekom Group, havde købt 18 barer fra NOX Network, som er en forening af barer. Dermed ejer Rekom Group 118 barer alene i Norden.

Sammen med barerne rykker flere end 25 tidligere barejere og nøglepersoner samt en masse ansatte på barerne fra NOX Network med over i Rekom Group. Og især de mennesker er vigtige for Rekom Groups ejer, Adam Falbert.

»Vi kan se, at rigtigt mange mennesker i NOX Network har ambitioner, der passer til vores vækstplaner. Vi har kendt hinanden i mange år, så derfor er vi ret sikre på, at det her er et godt match,« siger han.

Kurs mod udlandet

Selv om de nykøbte barer alle ligger i Danmark, handler trækket i høj grad om at ruste koncernen til en rejse langt ud over landets grænser.

»Ud over at det her opkøb er en god forretning, er det også en styrkelse af vores rekrutteringsbase, så vi kan finde de folk, der skal med på vores internationale vækstrejse,« siger Adam Falbert.

Efter at Rekom Group har cementeret sig som Skandinaviens største barkoncern, er Adam Falbert nemlig begyndt at se mod det fjernere udland. Han har tidligere udtalt, at hans mål er, at Rekom Group skal være Europas største nattelivsfirma. Og for at opnå det mål skal der bruges et godt mandskab.

»Vi er en people's business. Vi kan godt gå og drømme om at åbne en masse forretninger, men hvis ikke vi har de rigtige mennesker med, kommer det ikke til at ske,« siger han.

Tilfredshed på begge sider

Det internationale mål passer også de nu tidligere medlemmer af NOX Network ganske godt. Mens Rekom Group er en stor virksomhed, er NOX nemlig et indkøbsfællesskab, hvor hver bar som udgangspunkt er individuelt ejet.

Michael Schrøder, direktør for NOX Network

»Vi har en masse dygtige folk, som synes, at jobbet er mega fedt, og som godt kunne tænke sig at rykke til udlandet eller styre flere diskoteker. Det her giver nogle enorme udviklingsmuligheder for dem.«


Der giver det alt andet lige nogle andre muligheder for at avancere og søge udfordringer, når man kommer over i en koncern som Rekom Group, forklarer Michael Schrøder, der er direktør for NOX Network.

»Vi har en masse dygtige folk, som synes, at jobbet er mega fedt, og som godt kunne tænke sig at rykke til udlandet eller styre flere diskoteker. Det her giver nogle enorme udviklingsmuligheder for dem,« siger han.

Trecifret millionbeløb

Sin titel som direktør beholder han dog kun lidt endnu. Han er nemlig en af de personer, som flytter med over i Rekom Group, hvor han bliver partner.

NOX Network svinder med salget ind med 18 ud af i alt 38 barer. Michael Schrøder oplyser, at de resterende 20 barer fortsætter samarbejdet i NOX Network.

Prisen på de 18 barer er ikke oplyst, men i Danmark forholder det sig sådan, at hvis man køber virksomhed(er) for over 100 millioner kroner i sin egen branche, så skal købet godkendes af Konkurrencestyrelsen. Og Adam Falbert oplyser, at købet i øjeblikket ligger til godkendelse hos Konkurrencestyrelsen, men at han bestemt ikke regner med, at der bliver nogen problemer i at få handlen godkendt.