Pave Frans' nye skudsikre elbil bliver i dansk design.
Det er nemlig bildesigner Henrik Fisker, som sammen med sin kone, Geeta Gupta-Fisker, skal udforme pavens kommende køretøj, der bliver hans første fuldt elektriske bil. De har netop været i privat audiens hos pave Frans i Vatikanet for at præsentere designet.
Tæpper lavet af plastik fra havet
Den nye udgave af pavemobilen, som det officielle køretøj med skudsikker glaskuppel er blevet kaldt gennem mange år, bliver den første uden udstødning og udledning af skadelige stoffer.
Den skal bygges over Fisker Ocean-bilmodellen og vil blive leveret til paven i 2022.

»Jeg blev inspireret af at læse, at pave Frans er meget optaget af miljøet og klimaændringernes indvirkning på de fremtidige generationer. Det indre af det pavelige Fisker Ocean-transportmiddel vil rumme et udvalg af genanvendelige materialer, heriblandt tæpper lavet af genbrugsflasker af plastik fra havet,« siger den 57-årige Henrik Fisker selv om projektet.
Han har tidligere designet biler for både Aston Martin og BMW, men har brugt de seneste år på at få sin egen elbil gjort klar til produktion.
Startskuddet går i 2022
Hans selskab, Fisker Inc., har hjemsted i Californien på den amerikanske vestkyst, og produktionen af suv-modellen Fisker Ocean er sat til at begynde 17. november 2022 i Europa.
Det sker i partnerskab med den børsnoterede canadiske virksomhed Magna, der er storproducent af komponenter til bilindustrien og blandt andet leverer til Mercedes-Benz, Toyota, BMW og Jaguar.
Lige nu har flere end 16.000 reserveret en Fisker Ocean-bil, hvis startpris i Tyskland inklusive moms og med de tilskud, som den tyske regering giver til elbiler, vil ligge på 32.000 euro (238.000 kroner).
Fisker Inc. indgik i februar en aftale med de kinesiske Foxconn-fabrikker, som også leverer blandt andet iPhone-telefoner til Apple, om at bygge op mod 250.000 Ocean-biler om året fra 2023.
Dermed tog det mangeårige designprojekt endelig konkret form.
I oktober 2020 indgik den appbaserede kørselstjeneste Viggo aftale med Fisker Inc. om at få leveret 300 Ocean-biler til at køre på vejene i flere skandinaviske byer i 2023.

Den første pavemobil kom fra Mercedes-Benz
Hvad den nye pavemobil vil koste, er ikke oplyst.
Skiftende paver har i årtier rejst i biler, som er blevet tilpasset med fokus på sikkerhed og synlighed. De er pansrede, og vinduerne er af skudsikkert glas.
Den tyske bilproducent Mercedes-Benz har leveret køretøjer til paven siden 1930 og designede også den første pavemobil i 1980.
I 2020 fik pave Frans en brintdrevet Toyota Mirai, som er særligt designet til at sikre hans mobilitet.
Henrik Fisker var med hos elbilproducenten Tesla i de tidligste år, men startede så sit eget selskab, Fisker Automotive, hvor han designede hybridsportsbilen Karma. Der opstod imidlertid problemer med batterierne i bilen, og selskabet gik til sidst konkurs.
I 2016 grundlagdes så Fisker Inc., som satser på mere miljørigtige elbiler.
Ægteparret Fisker ejer omkring 48 procent af aktierne i Fisker Inc., hvis markedsværdi tidligere i år lå på 37 milliarder kroner, selvom selskabet endnu ikke har leveret en eneste elbil.