Dansk luftfart skal være CO2-neutral: »Jeg tror ikke, at folk er klar over, hvor meget der egentlig er muligt at udvikle i dag«

Klimabelastningen skal nedbringes, mener Brancheforeningen Dansk Luftfart. Fire initiativer skal gøre den danske luftfart grønnere og sætte Danmark i førerpositionen inden for udviklingen.

Brancheforeningen Dansk Luftfart er klar til at tage ansvaret og forpligte branchen til at gøre luftfarten i Danmark mere klimavenlig. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix

Dansk luftfart skal gøre endnu mere for klimaet.

Sådan lyder det fra Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL), der har fremlagt fire initiativer, der skal gøre flybranchen langt mere klimavenling.

»Med vores initiativer er ambitionen, at Danmark kan blive førende inden for udvikling af grøn luftfart, for der er ikke ret mange lande endnu, der har fundet løsningen. Men det er også noget, vi bliver nødt til at gå sammen med andre brancher om, for vi kan ikke løse det alene. Derfor skal vi trække på eksperter, der har den viden, som vi i branchen mangler – eksempelvis til udvikling af biobrændstof,« siger Michael Svane, der er direktør i BDL.

Et af initiativerne lyder, at aktørerne inden for dansk indenrigsflyvning vil klimakompensere 100 pct. af al indenrigsflyvning i 2020. Det betyder også, at lufthavnenes drift skal være CO2-neutrale fra 2020.

Ifølge Lars W. Andersen, der er direktør for infrastruktur i SAS, handler det om, at udnytte den teknologi, der allerede findes.

»Jeg tror ikke, at folk er klar over, hvor meget det egentlig er muligt at udvikle i dag. Vi skal have større tilgængelighed til mere biobrændsstof, som skal udvikles i langt højere grad, end det gør lige nu,« siger han.

Og netop tilgængeligheden af bæredygtigt brændstof er altafgørende for at nå i mål med ambitionerne, mener adm. direktør i CPH Airport, Thomas Woldbye.

»Vi kan jo ikke bare udskifte alle fly til nogle mere klimavenlige fra den ene dag til den anden. Det handler om, at vi skal have udviklet tilgængelig biobrændsstof, som er et realistisk og konkret mål til at starte med. Så snart det bliver muligt, er alle i luftfartsbranchen jo klar til at købe det,« siger Thomas Woldbye.

Løsningen er partnere

Målet med initiativerne er – udover at udvikle mere klimavenlig luftfart – at skabe bedre samspil mellem luftfartsbranchen, politikere, forskere og grønne organisationer til at udvikle de rette løsninger.

Initiativerne skal forpligte alle med interesse i luftfart. Ifølge BDL kræver det politisk opbakning, da en grøn omstilling er forbundet med store udgifter.

»Pengene er selvfølgelig en stor del af, at det kan lade sig gøre, men det kræver også først og fremmest, at alle parter er villige til at gå sammen om at skabe udvikling. Ellers bliver det svært at løse,« siger Lars W. Andersen.

For BDL er det vigtigt at stræbe langt højere – og hurtigere – for at skabe grønnere luftfart i Danmark, uden at passagerne skal opleve prisstigninger, da det er vigtigt at holde fast i, at der er brug for luftfarten.

»Luftfart giver jo unikke muligheder og gør flere ting mulige. Der findes ikke noget alternativ i forbindelse med forretning eksempelvis, hvor man ofte skal hurtigt fra A til B. Man kan bruge fem timer i et tog mellem København og Aalborg, eller man kan komme hurtigt over med fly på 30 minutter,« siger Søren Svendsen, der er adm. direktør i Aalborg Lufthavn.

Med initiativerne er målet, at indenrigsflyvning først og fremmest bliver CO2-neutrale. På sigt er planen, at det skal gælde al flytrafik ud af Danmark.

Denne artikel er blevet opdateret. Da artiklen først blev bragt, fremgik det, at der var fem initiativer. Det er nu blevet ændret til fire.