Sådan flyver du (lidt) grønnere

Du kan reducere dit klimaaftryk i de højere luftlag ganske væsentligt ved at vælge dit flyselskab og din flytype med omhu. Se her hvordan.

Foto: LEON NEAL

Det er naturligvis bedst for klimaet at tage toget eller ganske enkelt blive hjemme på sofaen. Frem for at sætte dig til rette i et passagerfly, der på langdistancen sagtens kan efterlade dig med et klimaaftryk, som langt overgår en gennemsnitlig afrikaners årlige CO2-udslip.

Men i en voldsomt globaliseret verden er det i stigende grad en umulighed. Ofte er der i praksis ingen anden udvej end Boeing eller Airbus, når en handel skal indgås, eller den længe savnede datter skal besøges på det amerikanske universitet, hvor hun studerer.

Det er imidlertid muligt at lette en smule af sin tunge klimasamvittighed, før turen går op i de højere luftlag. Hvilket du kan orientere dig om i de to grafikker her på siden.

Nøgleordene er vægt, flyselskab og flytype. Samt den direkte rute frem for en større transitomvej. Og dertil undgå Business Class.

Eksempelvis er brændstofforbruget pr. passagerkilometer 63 procent højere på et lidt ældre og Business Class-spækket British Airways-fly over Atlanten end på en ny og tætpakket Dreamliner fra Norwegian. Hvilket fremgår af denne ICCT-rapport.

Du kan også nærstudere de mere globalt dækkende lister i denne rapport fra tyske Atmosfair. Samt læse denne perspektiverende artikel om luftfartens kolossale klimaudfordringer.