Dansk juicegigant vil udvide forretningen markant – på trods af coronapandemi og stort underskud

Den danske juicekæde Joe & The Juice vil fordoble antallet af barer rundt om i verden i løbet af de næste par år. Dog er mangel på personale især i Storbritannien en udfordring for vækstambitionerne.

Stifteren af Joe & The Juice, Kaspar Basse, har lidt et betydeligt milliontab i sine to holdingselskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danske juiceimperium Joe & The Juice har store planer om at udvide forretningen.

I forvejen har juice- og kaffekæden 300 barer rundt om i verden – men det antal skal fordobles over de næste par år, mens en mulig børsnotering ligeledes rygtes at være på vej. Det skriver The Guardian.

Særligt i Storbritannien vil Joe & The Juice være mere synlig, og planen er derfor at åbne 20 flere juicebarer i løbet af næste år. Virksomheden har allerede 54 barer i landet, og med tilføjelsen vil Storbritannien vokse til at være kædens største marked.

Imens Joe & The Juice har planer om voldsom vækst, har virksomheden svært ved at skaffe det nødvendige personale. Over hele Europa er der stor personalemangel, og det rammer også kæden.

Eksempelvis holder fem barer i den britiske hovedstad London midlertidigt lukket på grund af for få ansatte.

»Vi har brug for 15 nye ansatte om ugen, og vi får dem ikke i øjeblikket,« siger Thomas Nørøxe, topchef i Joe & The Juice, til The Guardian.

Skiftede topchef

Joe & The Juice blev stiftet i København i 2002 og har siden spredt sig til 15 forskellige lande. Og vækstambitionerne fortsætter på trods af coronapandemiens hærgen.

Krisen ramte dog selskabet hårdt på omsætningen, viste det seneste årsregnskab. Alene i 2020 tabte Joe & The Juice 484 millioner kroner og tilføjede dermed yderligere til et i forvejen markant underskud.

På de seneste tre år har juicekæden samlet set tabt tæt på en milliard kroner. I løbet af 2020 har kæden ligeledes lukket 10 barer.

»Joe & The Juice var og er stadig økonomisk påvirket af pandemien som følge af faldet i trafikken gennem gader, shoppingcentre og lufthavne på grund af den hårde nedlukning og de lukkede grænser,« skrev selskabet i årsrapporten.

Tidligere i år var der chefskifte i toppen af virksomheden, hvor Thomas Nørøxe overtog topposten, efter revisionshuset Deloitte havde fundet en række uregelmæssigheder i årsrapporten.

Thomas Nørøxe oplyser til The Guardian, at salgstallene i London nu er tilbage på samme niveau som i 2019 – i hvert fald før den nyeste variant af coronavirus, omicron, begyndte at sprede sig.