Det har skabt stor uro blandt medarbejderne hos Chr. Hansen, at den store fødevarevirksomhed har trukket al synlig støtte til lgbt+-miljøet efter pres fra amerikanske interessenter.
Det understreger Executive Vice President og medlem af Chr. Hansens ledelse, Winnie Bügel, i en kommentar til Berlingske. Det sker oven på mandagens historie i Dagbladet Børsen om Chr. Hansen.
»Vi kan bekræfte, at vi har taget regnbueflaget ned fra vores sociale medier. Det har vi gjort for at beskytte vores amerikanske medarbejdere, som har været udsat for alvorlige trusler og aggressive anklager,« siger Winnie Bügel.
»Det har naturligvis medført en masse dialog internt i virksomheden, en dialog der stadig pågår. Det har gjort et meget stort indtryk at opleve, hvor påvirkede og skuffede en række medarbejdere er blevet over denne beslutning, og vi er kede af, at det er kommet til denne situation,« siger Winnie Bügel.
Hun fremhæver, at USA i øjeblikket oplever en bølge af boykots og trusler imod virksomheder, der viser deres støtte til Pride offentligt.
»Det har desværre også ramt Chr. Hansen, i lighed med mange andre virksomheder. Det har ikke været en nem beslutning, vi har truffet, efter at have afsøgt alle muligheder for dialog,« siger Winnie Bügel.
Medarbejderne skal kunne se sig selv
Kovendingen hos Chr. Hansen kommer blot 13 dage før virksomheden med regnbuefarvede logoer, historier på eksterne kanaler og støtte på sociale medier. Det er nu alt sammen droppet.
Børsen skriver, at lækkede notater viser, at det skyldes hensynet til amerikanske interessenter, der ikke bifalder virksomhedens støtte.
Det gav anledning til et internt møde hos Chr. Hansen, hvor medarbejderne udtrykte stor skuffelse over ledelsens beslutning.
»Vi anerkender fuldt ud, at offentlig support er en vigtig del af at støtte op om LGBTQ+ sagen. Samtidig vil jeg gerne understrege, at dette ikke ændrer på vores arbejde med diversitet, retfærdighed og inklusion i hverdagen, hvor vi har som erklæret mål at sikre, at alle vores medarbejdere kan tage deres fulde selv med på arbejde hver dag,« siger Winnie Bügel.
En konkret risiko
Brandingdirektør i forandringsbureauet Operate Morten Arleth Skov fremhæver, at de senere års to store kriser med corona og Ruslands angreb på Ukraine virkelig har understreget, at virksomhederne har behov for at forholde sig til deres omverdenen.
Uanset hvilken kerneforretning man har, er man nødt til at beskæftige sig med, hvilke aftryk man har.
Sådan har det længe været med den grønne omstilling, og sådan er det også på vej med diversitet.
Morten Arleth Skov understreger, at han ikke vil kommentere Chr. Hansens sag, men han påpeger, at den ikke er enestående.
»De fleste eksempler lige omkring diversitet findes nok i USA. Der er en række store brands, der er blevet skræmt efter reaktioner fra dele af deres kundegruppe. Target fjernede nogle varer fra hylden og Anheuser-Busch rodede rundt og endte med tage afstand til deres egen kampagne med Dylan Mulvaney,« siger Morten Arleth Skov.
Men for virksomhederne kan det også være farligt at kravle ud fra skjulet, som de har lavet i mange år.
Virksomhederne har bare ikke noget valg længere, understreger Morten Arleth Skov.
»Det der med at leve stille er stendødt, men der kan der være en meget konkret risiko forbundet med at melde sig ind i dagsordner, der splitter mere i andre lande end i Danmark. Som virksomhed er man selvfølgelig altid ansvarlig for sine medarbejderes sikkerhed,« siger Morten Arleth Skov.
Talenterne søger efter det
Han fremhæver, at der er en virkelig interessant udvikling lige nu, hvor organisationer er begyndt at monitorere virksomhedernes ansvar på en mere hardcore måde end før.
»Der findes for eksempel en finsk startup, der har lanceret databasen Upright, der giver indsigt i, hvordan flere end 10.000 selskaber påvirker verden på tværs af alle mulige parametre,« siger Morten Arleth Skov.
Han siger ligeledes, at det for virksomhederne er lige så vigtigt indadtil at have taget stilling, som det er over for kunderne.
»Internt er det overordnede billede, at især talenterne søger det her. Eksternt er der utallige undersøgelser, der viser, at både kunder og andre interessenter ønsker udvikling hos virksomhederne,« siger Morten Arleth Skov.