Coronakrisen kræver nu endnu et offer i dansk erhvervsliv.
I en pressemeddelelse oplyser flyselskabet Jet Time, at selskabet vil indgive en konkursbegæring som følge af corona-restriktioner på luftfart.
Selskabet ventes at blive erklæret konkurs inden for 24 timer, fremgår det af meddelelsen.
Her fremgår det også, at det er med »tunge skridt«, at administrerende direktør Jørgen Holme »netop nu er på vej til Skifteretten i København og endeligt erkende«, at konsekvenserne af »nedlukkede grænser og restriktive rejseforbud er for stor en udfordring« for det flyselskab, han siden 2016 har stået i spidsen for.
»Det er en utrolig trist dag for Jet Times mange fritstillede ansatte, for vores loyale kunder og passagerer samt for vores samarbejdspartnere igennem mange år. Jeg beklager virkelig, at det er kommet hertil,« siger Jørgen Holme i pressemeddelelsen.
Ifølge den administrerende direktør tegnede 2020 ellers til at blive det bedste år for Jet Time nogensinde.
Selskabets 11 passagerfly var fuldt bookede til charterflyvninger hele sommeren og til en række opgaver, hvor Jet Time flyver på vegne af andre flyselskaber.
Selskaber, som Jet Time, er fløjet helt under radaren i forhold til hjælpJacob Pedersen, luftfartsanalytiker hos Sydbank
Ifølge selskabet havde 350.000 nordiske feriegæster »set frem til sommerferien under sydens sol og varme«, hvor de skulle flyve med selskabets fly, og flere end 400 medarbejdere var klar og så frem til en travl sommersæson.
Så kom coronanedlukningen i marts, og den har altså været en for stor mundfuld for Jet Time. De »restriktive og skiftende rejsevejledninger har betydet, at rejsearrangørerne har annulleret kontrakterne med selskabet, og Jet Times' i alt 11 fly har stået på jorden siden 23. marts, mens 95 procent af de over 400 ansatte har været hjemsendt«, lyder det fra selskabet.
Ifølge aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen, der følger luftfarten tæt, er Jet Times skæbne ildevarslende for alle de selskaber, der ikke får målrettet hjælp fra stater.
»Selskaber, som Jet Time, er fløjet helt under radaren i forhold til hjælp, hvor der har været hjælp til SAS og lufthavnen, men særligt charterselskaberne har ikke fået en tøddel udover lønkompensation, og den har ikke været skruet sammen til piloter med høje lønninger. Dem, der ikke får målrettet støtte, står til at dø, som det er i branchen nu,« siger han.
Samtidig påpeger luftfartskenderen, at Jet Time også op til coronakrisen har været et selskab under pres.
»De har haft en lidt tumultarisk tilværelse, men har været i gang med at lave en stærk genopretning. Selv om man tjente penge sidste år, var det langt fra nok, når krisen rammer så hårdt, som den gør med corona,« siger han.
Selv tror Jet Times' ejer Lars Thuesen på, at der findes et marked for et uafhængigt dansk charterflyselskab, også efter coronakrisen. Han har derfor valgt at registrere et selskab under navnet Jettime a/s, som efterfølgende har fået godkendelse til at drive luftfartsvirksomhed.

Det er Lars Thuesens ambition, at der med denne base kan »etableres et tilstrækkeligt forretningsgrundlag allerede i 2021 eller senest i 2022 og hilse tidligere charterarrangører og deres kunder samt medarbejdere velkommen om bord.«
Jacob Pedersen konstaterer, at det bliver svært for selskabet at genopstå, fordi der kan være andre aktører i markedet, der snupper selskabets flyvninger, så snart de er væk.
»Det kan vise sig at blive meget svært, som markedet er,« siger han.