Dansk delebilstjeneste trækker ud i overhalingsbanen: Vil børsnoteres i år

Den grønne delebilstjeneste GreenMobility, der har hjemme midt i København og biler i seks europæiske byer, har været på den danske minibørs i 3,5 år. Men nu vil virksomheden taget skridtet videre til den store børs.

Topchefen for GreenMobility, Thomas Heltborg Juul. Arkivfoto: Oscar Scott Carl

De grønne danske delebiler fra GreenMobility trækker nu ud i overhalingsbanen.

Efter 3,5 år på den danske minibørs First North vil virksomheden nu noteres på hovedmarkedet i Danmark.

Det fremgår af en meddelelse fra selskabet. Forventningen er at være på markedet ved udgangen af året.

GreenMobillity er til stede i seks byer. Foruden hovedsædet i København er der biler i Aarhus, Malmø og Göteborg, og i sidste uge kom både Antwerpen og Gent til. Planen er at åbne i Helsinki i december.

Ambitionen er at være til stede i 15 europæiske storbyer inden udgangen af 2021, og derfor vil GreenMobility nu noteres på den store børs for at understøtte væksten.

»First North har været en stærk platform for GreenMobilty, der har gjort selskabets vækst mulig. Ved at rykke til hovedmarkedet forventer virksomheden at kunne tiltrække en større række internationale investorer og være i stand til at understøtte større danske investorer, som kræver tilstedeværelse på hovedmarkedet for at investere. Der er behov for begge dele for at understøtte GreenMobilitys fortsatte internationale vækststrategi,« fremgår det af meddelelsen.

GreenMobility har i dag over 100.000 registrerede brugere. Tirsdag var lukkede kursen på 111 kr., men steg i løbet af onsdag formiddag med tæt på ti pct. til 122 kr., efter at nyheden havde ramt markedet.

Blod, sved og tårer

Tilbage i august lykkedes det for første gang virksomheden at tjene penge på det københavnske marked, hvor man har en flåde på omkring 400 biler.

»Det er en stor milepæl for os. Vi har længe ønsket at præsentere København med overskud på driften, fordi vi gerne vil vise, at det kan lade sig gøre at tjene penge på eldrevne delebiler,« sagde adm. direktør Thomas Heltborg Juul i den forbindelse.

Det har ellers været udpræget røde tal i GreenMobilitys regnskaber de seneste år. Sidste år tabte selskabet 29,9 mio. kr. på bundlinjen, mens tabet i 2018 lød på 33,1 mio. kr. og i 2017 på 30,6 mio. kr.

Nu starter et større arbejde for at kunne rykke helt op på den store børs. Der skal således sendes en række ansøgninger afsted til blandt andet Finanstilsynet. Virksomheden forventer, at alt er på plads senest ved udgangen af 2020.

Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet, mener, at det er »fedt«, at GreenMobillity tager skridtet opad. Men han lægger heller ikke skjul på, at det er et skifte, der kræver mere fra selskabet:

»Det kræver, at din aktie og din vare bliver omsat, og at der en masse aktivitet. Det er blod, sved og tårer. Hvis du kigger på deres omsætning, så har den været fornuftig de seneste par måneder, men for bare et eller to år siden var den katastrofal. Derfor kræver en børsnotering mere, end de har gjort historisk,« siger han.

Han mener, at GreenMobility i højere grad skal være i stand til at forklare investeringscasen, og hvad investorerne kan forvente.

»De har måske gjort det rigtige, men været et eller to år forud for, at markedet var villigt og interesseret i at købe ind i den grønne omstilling. Man kan lykkes, fordi man er den bedste, eller fordi man rammer det rigtige moment, og jeg vil vurdere, at de har en væsentlig større chance for at ramme det rigtige moment nu end for bare et eller to år siden,« siger Per Hansen.

Samtidig beretter han, at netop den grønne omstilling i stigende grad fylder i investeringerne hos Nordnet.