Dansk ADHD-app skaffer gylden crowdfundingkampagne

En ny app, der skal hjælpe børn og unge med ADHD og autisme, er den næstmest crowdfundede app i Danmark. 272 forskellige investorer har indtil videre investeret et millionbeløb i appen, der skal sikre en bedre hverdag for børn og unge med ADHD og autisme.

Medstifter og administrende direktør Helene Lassen Nørlem og driftsdirektør Thomas Horsted har gennem crowdfunding rejst næsten tre millioner kroner til appen Tiimo. Tiimo skal gøre livet lettere for børn og unge med ADHD og autisme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Børn og unge med ADHD og autisme får nu en hjælpende hånd fra en danskproduceret app til at få struktur på deres hverdag, efter at det er lykkedes at skaffe næsten tre millioner kroner til at få den udviklet. Målet var at indsamle omkring 2,5 millioner kroner.

Appen Tiimo fungerer ved at digitalisere traditionelle hjælpemidler, så hverdagen bliver lettere at overskue. Og på blot lidt over en måned er Tiimo blevet det næstmest crowfundede projekt i Danmark og har allerede brugere i 55 lande.

Tavler med visuelle symboler har tidligere været med til at strukturere hverdagen for mange børn og unge med ADHD og autisme. Ifølge medstifteren af Tiimo, Helene Lassen Nørlem, er tavlerne gode, men de har også deres udfordringer, fordi de ikke er særligt praktiske. Appen giver brugeren visuelle beskeder om dagens gøremål og aftaler. På den måde er Tiimo med til at give brugerne ro på, fordi de ved, hvad dagen bringer.

Tiimo giver visuelle anvisninger, så børn og unge med ADHD nemmere kan struktuere deres hverdag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Men Tiimo skal ikke blot være en hjælper i hverdagen. Ifølge Helene Lassen Nørlem skal Tiimo også være med til at afstigmatisere ADHD og autisme.

»For mange af børnene kan det være pinligt at have venner med hjemme, hvis der hænger tavler overalt. Appen er ikke synlig på samme måde, og det kan være med til at hjælpe børnenes selvværd,« fortæller Helene Lassen Nørlem, der er uddannet fra IT-Universitet i København, hvor hun har skrevet kandidatopgave om, hvordan børn med ADHD og autisme kan få glæde af digitale hjælpemidler.

Netværket kommer med ombord

Tiimo er seneste eksempel på en dansk virksomhed, hvor crowdfunding har hjulpet nye ideer på vej.

Ifølge driftsdirektøren for Tiimo, Thomas Horsted, var crowdfunding en oplagt mulighed for at få en anden type af investorer med ombord i selskabet.

»I første omgang syntes vi, at det var en fantastisk mulighed for at få vores netværk og brugerne med. Normalt er det kun de klassiske investorer, der har mulighed for at investere i det vi laver, men vi vil gerne nå bredt ud, for det skaber også opmærksomhed om vores produkt,« fortæller Thomas Horsted.

Det er ikke kun venner og brugere, der har investeret i selskabet. Crowdfundingen har også tiltrukket nogle af de helt store spillere inden for appudvikling. Johan Brandt og Jamie Brooker, der er stiftere af en af de største techsucceser i Skandinavien, læringsplatformen Kahoot!, har også kastet deres kærlighed på den danske start-up. Ifølge dem selv investerer de kun i ganske få projekter, som de derefter arbejder målrettet med at få til at blive en succes.

»Vi elsker det, som Tiimo laver. Det menneskelige fokus stemmer meget godt overens med vores egen måde at gøre tingene på, og så er deres mission om at hjælpe børn og unge med ADHD og autisme meget vigtig. Vi er enormt glade for at kunne støtte Tiimo alt det, vi kan,« skriver Jamie Brooker, der er medstifter og kommerciel direktør i Kahoot! i en udtalelse.

Thomas Horsted pointerer, at investeringen fra Kahoot! har været uvurderlig.

»Det er fuldstændig fantastisk, at de har valgt at investere i vores projekt. De kommer med en masse erfaring og viden i forhold til apper, hvad de skal indeholde, og hvordan man engagerer sine brugere. De har over 1,5 milliarder brugere på verdensplan, så de ved om nogen, hvordan man skaber et gennemført produkt, der kan hjælpe folk på tværs af grænser,« siger han.

Men det er ikke kun i udlandet, at investorerne har fået tegnebogen op af lommen. Herhjemme har blandt andre stifteren af onlineboghandlen Saxo, Jørgen Balle Olesen, og Louise Herping Ellegaard fra læringsportalen Clio valgt at skyde en ikke offentliggjort portion penge i appen.

Holdet bag Tiimo fejrer, at deres crowdfunding-kampagne er gået over al forventning. I dag er de syv ansatte i kontoret på Nørrebro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Crowdfunding kan være en guldgrube – i mere end én forstand

Ifølge Frederik Ploug Søgaard, der er chef for forretningsudvikling hos investeringsnetværket Keystones og stifter af Dansk Crowdfunding Forening, kan crowdfunding være attraktivt for nye virksomheder, fordi crowdfunding kan give virksomhederne mulighed for at trække på en stor pulje af viden og erfaringer.

»Kilden til de menneskelige ressourcer kan være en guldgrube for mange virksomheder. Derudover kan man også gennem crowdfunding gøre sine kunder til en slags ambassadører for ens produkt,« fortæller Frederik Ploug Søgaard.

Men selv om Tiimo ikke er den eneste danske virksomhed, der har haft succes med crowdfunding, er fænomenet ikke særlig udbredt herhjemme. Det skyldes ifølge Frederik Ploug Søgaard, at danske iværksættere som regel gerne vil have få investorer.

»Herhjemme har vi en tendens til, at vi hellere vil referere til få stærke investorer end til mange. Vores iværksættere mangler nok lidt en kultur for at have mange investorer,« fortæller Frederik Ploug Søgaard.

Crowdfundingen af Tiimo løb indtil 10. februar. 295 investorer har meldt sig.