Iværksættervirksomheden LuggageHero får 740 nye investorer på en måned

En ny tendens til finansiering af iværksættervirksomheder er så småt ved at vinde indpas i Danmark. Det handler sig om at gøre iværksættervirksomheder til folkeeje ved hjælp af aktie-crowdfunding. Bagagevirksomheden LuggageHero har netop rejst 11,5 mio. kroner.

Equity-crowdfunding er et godt alternativ til en børsnotering, siger LuggageHeros stifter, Jannik Lawaetz, som også kan glæde sig over, at selskabet nu har opbevaret bagage for kunderne i én million timer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Den danske iværksættervirksomhed LuggageHero, der opbevarer bagage på timebasis i en række storbyer, har fået 740 nye investorer og 11,5 mio. kroner i kassen ved hjælp af crowdfunding.

Crowdfunding er mest kendt som en måde at finansiere udviklingen af nye produkter, mod at den, der investerer penge, får en belønning, typisk i form af det produkt, virksomheden fremstiller. Men de senere år har en ny type crowdfunding, såkaldt equity-crowdfunding, vundet frem i lande som England, Sverige, Finland og Schweiz.

Det går ud på, at man køber én eller flere aktier i en iværksættervirksomhed og dermed opnår en meget lille ejerandel i virksomheden.

I år har fem virksomheder ifølge business angel-netværket Keystone forsøgt sig med equity crowdfunding-kampagner, og foreløbig har LuggageHero haft størst succes.

LuggageHero, der blev stiftet for tre år siden af Jannik Lawaetz, gik i første omgang efter at rejse 1,15 mio. euro eller omkring 8,5 mio. kroner på equity crowdfunding-platformen Seedrs. Men allerede efter 24 timer havde selskabet nået målet. Derfor blev kampagnen forlænget, og selskabet endte med at rejse 1,5 mio. euro eller 11,5 mio. kroner.

Tidligere kunder og LinkedIn-brugere investerer

De 740 investorer har investeret helt ned til ti euro. Den gennemsnitlige investering ligger dog på omkring 5.000 euro.

»Investorerne er typisk tidligere kunder eller folk, der følger os på LinkedIn. De kommer fra hele verden. Fælles for dem er, at de har fulgt vores historiefortælling og valgt at investere i den,« siger Jannik Lawaetz.

»Det er en helt ny måde at rejse penge på. Vi har lavet en video, som forklarer, hvordan vores virksomhed fungerer, og lagt den op på Seedrs. Vi har reelt rejst pengene kun ved at lægge det op på nettet. Det gode ved det er, at udover at få penge til vores ekspansion i udlandet har vi også fået en masse engagerede investorer, som skriver til os og gerne vil hjælpe for eksempel med kontakter,« fortæller Jannik Lawaetz.

Lige nu er en af LuggageHeros investorer, der har en fortid i det selskab, der driver togforbindelse mellem Paris og London, i gang med at introducere LuggageHero til sin gamle arbejdsplads i håb om, at der kan komme et partnerskab ud af det.

Ekspansionen fortsætter

LuggageHero har en plan om, at selskabet skal udvide til 36 nye storbyer ud over de tre, København, London og New York, hvor selskabet allerede opbevarer bagage i udvalgte kiosker, hoteller og øvrige steder. Selskabet er lige nu i 13 byer og når op på 18 med udgangen af måneden.

Samtidig vælger flere og flere rejsende at benytte sig af muligheden for at opbevare kufferten, når de f.eks. har et kortere ophold i en storby. LuggageHero har netop i den forgangne weekend rundet en ny milepæl. Selskabet har nemlig opbevaret bagage for kunderne i samlet én mio. timer. I den anledning har LuggageHeros pt. 13 medarbejdere taget en dukkert i Københavns Havn.

»De tre »gamle« byer, København, London og New York, er dem, der fylder mest indtil videre. Men nye byer, såsom Barcelona og Rom, har også trukket rigtigt meget igennem,« siger Jannik Lawaetz, der med den seneste crowdfunding-runde mener, at han har tilstrækkelig kapital i ryggen til at kunne fortsætte vækstkurven.

Tidligere på året fik han venturefonden Nordic Eye, der er stiftet af investorerne Peter Warnøe og Lars Tvede, ind som medejer.

Partnerskaber med Kiwi.com og Booking.com

Pengene bliver brugt til at etablere sig i nye byer. Det sker via freelancepartnere, som står for at indgå aftaler med opbevaringsstederne. Derudover har LuggageHero udvidet medarbejderstaben i København fra otte til indtil videre 13 medarbejdere.

Fra hovedkontoret i København arbejder LuggageHero blandt andet på at etablere partnerskaber med større hotel- og flybookingvirksomheder. Til det formål har virksomheden ansat en tidligere Momondo-medarbejder med erfaring i at indgå partnerskaber. Det ser ud til at have haft effekt.

LuggageHero har nemlig lige fået online-rejsebureauet Kiwi som partner. Kiwi er specialiseret i at finde billige flybilletter til kunderne, som så til gengæld må finde sig i, at de kan risikere at skulle skifte fly flere gange og derved får kortere eller længere ophold i den pågældende by.

Artiklen fortsætter under billedet.

LuggageHero har nu opbevaret baggage for kunderne i én million timer. Der bliver hængt balloner op på kontoret på Langelinie for at fejre milepælen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»Mange unge vælger den måde at rejse på og bruger det positivt til at tage ud og opleve en ny by i nogle timer. Når de tager kufferten med ud af lufthavnen, har de brug for en nem, billig og sikker måde at opbevare den på, og det er her, vi kommer ind i billedet,« siger Jannik Lawaetz, der også kan fortælle, at LuggageHero netop har underskrevet en aftale med én af de helt store spillere på bookingområdet, nemlig Booking.com.

I første omgang tester Booking.com og LuggageHero samarbejdet i København. Det sker fra denne uge. Luggagehero arbejder også på at komme tættere på Airbnb, men i stedet for et direkte partnerskab går selskabet i øjeblikket efter samarbejde med de mellemmænd, som servicerer udlejerne af Airbnb-lejligheder. LuggageHero er blandt andet i gang med at udvikle software, der kan integreres med mellemmændenes software. Det sker med støtte fra Innovationsfondens Innobooster-program.

Har kniven på struben

Selv om Luggagehero har haft succes med at rejse kapital via crowdfunding på Seedrs, forventer Jannik Lawaetz, at næste kapitalrejsning, som efter planen sker til efteråret, bliver en mere traditionel én af slagsen.

»Vi vil gå efter at få en større udenlandsk investor ombord,« siger Jannik Lawaetz, der allerede er begyndt at tænke på, hvad der skal ske på længere sigt med virksomheden.

Det har hans kæreste nemlig tvunget ham til. Da han etablerede virksomheden for tre år siden, lovede han hende, at han ville bruge fem år på det, fra han begyndte.

»Nu, hvor der ikke længere er tvivl om, at LuggageHero er blevet til noget, tror jeg, at jeg får lov til at køre lidt længere, men jeg har stadig kniven på struben. Samtidig er det jo klart, at når vi har en investor som Nordic Eye med, ligger der i det, at de gerne vil have en exit på et tidspunkt,« siger Jannik Lawaetz.

Han ser selv to muligheder.

»Den ene mulighed er, at vi bliver solgt til for eksempel et stort rejsebureau. Den anden mulighed er potentielt en børsnotering,« siger Jannik Lawaetz.

Pionererne rykker i øjeblikket

Udover LuggageHero har den grønne frisørkæde Zenz i år været ude at hente 1,85 mio. kroner i equity-crowdfunding på den finske planform Invesdor, mens fragtservicen Citylogistik, udlånsvirksomheden Lendino, der formidler lån mellem virksomheder og private, og planlægningsapp'en til hesteejere, Hooves, alle tre har benyttet den estiske platform Funderbeam. Citylogistik og Lendino har rejst henholdvis 2,4 og to mio. kroner, mens Hooves funding-kampagne stadig kører. Foreløbig har virksomheden rejst 1,16 mio. kroner.

Ifølge Frederik Ploug Søgaard, der er chef for forretningsudvikling hos Keystone og stifter af Dansk Crowdfunding Forening, er der fire årsager til, at equity-crowdfunding ikke er mere udbredt i Danmark.

Det handler for det første om politik.

»Det er over flere år blevet påvist i blandt andet England, Finland, Sverige og Schweiz, at skatteincitamenter virker, når det gælder investeringer i nye virksomheder. Først nu i februar 2019 har vi fået et investorfradrag i Danmark,« siger Frederik Ploug Søgaard.

Den anden begrænsning af udbredelsen af »opstartsvirksomheder på folkeaktier« er, at selskabsloven forbyder anpartsselskaber at udbyde anparter til offentligheden. Det kræver, at selskabet er registreret som et aktieselskab, og det er de færreste nystartede virksomheder.

Endelig mener Frederik Ploug Søgaard også, at Danmark dybest set er for lille et marked til equity-crowdfunding.

»Og så mangler investorer og iværksættere at se flere lokale succeshistorier, der kan skabe en »folkeinvestorkultur«, også blandt iværksætterne. Det, vi ser nu, er pionererne,« siger Frederik Ploug Søgaard.