Danmarks største bi­lim­pe­ri­um i opsigtsvækkende melding: Op mod 40 procent af årets salg bliver grønne biler

Danskerne har for alvor taget elbiler og plug-in-hybridbiler til sig. Landets største bilkoncern, Semler Gruppen, forventer nu, at mellem 30 og 40 procent af deres samlede salg i 2021 vil være grønne biler.

Volkswagen har haft succes med lanceringen af den første elektriske elbil i mærkets helt store satsning ved navn ID.3. Nu er det næste skud i rækken ved navn ID.4 netop landet i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Salget af elbiler og plug-in-hybridbiler går over stok og sten, efter at landets bilforhandlere i kølvandet på godt to måneders nedlukning har fået lov at åbne igen.

Faktisk har forbrugerne efter den politiske aftale fra december, der fastlægger bilafgifterne de næste mange år og sikrer, at der fortsat er markant laverere afgifter på grønne biler fremfor benzin- eller dieselbiler, fået så meget blod på tanden, at de vælter ind hos landets største bilkoncern, Semler Gruppen.

Koncernen omsætter for mere end 15 milliarder kroner og sidder på mere end en fjerdedel af det danske personbilmarked. Med agenturet på mærker som Audi, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen har man nogle af de bilmærker, som er længst med omstillingen til el, i folden.

»Den politiske aftale, der giver forbrugeren vished, betyder, at når vi som større aktør nu kommer på banen med en masse elektriske modeller i mellemklassen, ser vi også et ekstremt stort rykind af folk, som gerne vil søge rådgivning om netop de biler. Det drejer sig blandt andet om Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron, ligesom vi i forvejen har Volkswagen ID.3,« siger Lars Kornelius, der netop er tiltrådt som administrerende direktør for Skandinavisk Motor Co., et af Semler Gruppens datterselskaber, som står for at importere og distribuere bilerne.

Lars Kornelius' forgænger på posten, Ulrik Drejsig, der netop er rykket op som koncerndirektør i Semler Gruppen, fortalte i januar i Børsen, at man forventede, at 30 procent af Semler Gruppens solgte biler i 2021 vil være enten elbiler eller plug-in-hybridbiler.

»Med den bølge, vi ser lige nu, tror vi nu på et sted mellem 30 og 40 procent – gående op mod de 40 procent,« siger Lars Kornelius og tilføjer:

»Der er stadig mange spøgelser ved elbiler, særligt omkring opladning. Kan infrastrukturen klare det? Kan min husstand? Kan jeg få en ladeboks? Der er rigtig mange, som har ventet på at høre mere, når det store rykind af elbiler kom. Den bølge har ramt os nu, hvor mange biler begynder at få en rækkevidde på over 500 km på en opladning.«

Årets første to måneder med nedlukning har været hårde for landets bilforhandlere, som ligger markant efter forventningerne i de måneder. Lars Kornelius håber dog, at man kan indhente det meste de kommende måneder, fordi folk blot har udskudt bilkøbet, til forretningerne åbnede igen.