Danmark kan tjene milliarder på kunstig intelligens – eller risikere stor ulighed

For mange er kunstig intelligens en abstrakt teknologi, og det har resulteret i, at kun ganske få danske virksomheder bruger den. Det er ekstremt vigtigt, at den kurve vendes, mener Dansk Erhverv og Google i Danmark.

Malou Aamund, der er adm. direktør for Google i Danmark, mener, at kunstig intelligens bliver noget af det mest afgørende for virksomhedernes succes. Men hun frygter, at mange mindre firmaer ikke kommer med på vognen. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Kunstig intelligens er blevet et buzzword i den digitale industri. Der er stort set ingen grænser for, hvor mange komplekse opgaver man nu kan få computere til at løse. Men hvordan virker det?

Det har særligt mange små og mellemstore virksomheder i Danmark svært ved at svare på. Og det er et problem, mener Dansk Erhverv og Google i Danmark.

»Kunstig intelligens bliver noget af det mest afgørende for, om en virksomhed lykkes. De store virksomheder er godt i gang, men de mindre virksomheder halter bagefter, og det kan skabe en enorm ulighed i dansk erhvervsliv,« siger Malou Aamund, der er adm. direktør for Google i Danmark.

En rapport lavet af Innovationsfonden, McKinsey & Co. og Københavns Universitet viser, at det kun er fem procent af de små og mellemstore virksomheder, der bruger kunstig intelligens. Rapporten siger desuden, at Danmark kan blive 35 milliarder kroner rigere hvert år, hvis virksomheder bliver gode til at benytte kunstig intelligens.

»Der er en direkte sammenhæng mellem, at virksomheder er digitale og bruger kunstig intelligens, og at de er produktive og tjener penge. Derfor skal virksomhederne lære at bruge teknologien,« siger Brian Mikkelsen, der er adm. direktør for Dansk Erhverv.

Brian Mikkelsen, administrerende direktør for Dansk Erhverv

»De skal se, hvor nemt det er at arbejde med kunstig intelligens, hvilke tidskrævende arbejdsopgaver det kan løse, og hvordan det kan skabe innovation. Så det ikke bare bliver et buzzword, men et konkret værktøj.«


Derfor holdt Dansk Erhverv og Google torsdag en konference om implementering af kunstig intelligens, hvor omkring 250 små og mellemstore virksomheder deltog.

Fra buzzword til konkret værktøj

En stor del af grunden til, at mange mindre virksomheder ikke benytter kunstig intelligens, er, at de mangler overskuddet i hverdagen til at lære at bruge teknologien.

»Små og mellemstore virksomheder halter bagefter, fordi de har hamrende travlt med at drive virksomhed og betjene kunder. I modsætning til det så har store virksomheder kapacitet til at ansætte folk, der ved noget om kunstig intelligens, og som kan implementere det,« siger Brian Mikkelsen.

Derfor mener han, at det er vigtigt, at virksomhederne får øjnene op for, hvor nemt det er blevet at benytte sig af kunstig intelligens til at løse konkrete problemer.

»De skal se, hvor nemt det er at arbejde med kunstig intelligens, hvilke tidskrævende arbejdsopgaver det kan løse, og hvordan det kan skabe innovation. Så det ikke bare bliver et buzzword, men et konkret værktøj,« siger han.

At den før så abstrakte teknologi skal ned i øjenhøjde, er Malou Aamund og Brian Mikkelsen enige om.

»Flere undersøgelser siger, at omkring 40 procent af alle job vil blive erstattet af teknologi, men med en stor folkelig omstilling kan vi også skabe mange nye job og i virkeligheden få en nettotilvækst i antallet af job,« siger Malou Aamund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»For nogle år siden var det svært at arbejde med, fordi man skulle kode alt selv. Men kunstig intelligens er blevet meget mere brugervenligt, og mange virksomheder i alle størrelser kan nu selv komme i gang med at bruge det,« siger hun.

En national læringsproces

Omstillingen til en mere digital økonomi har betydet, at der er en risiko for, at både samfundet og erhvervslivet bliver delt op i A- og B-hold, mener Malou Aamund. Men hvis alle borgere kommer med i omstillingen, mener hun dog ligeledes, at den kan medføre en masse muligheder.

»Flere undersøgelser siger, at omkring 40 procent af alle job vil blive erstattet af teknologi, men med en stor folkelig omstilling kan vi også skabe mange nye job og i virkeligheden få en nettotilvækst i antallet af job. Det er et langt læringsforløb, vi skal ud i allesammen,« siger hun.

Brian Mikkelsen mener også, at det er vigtigt, at alle kommer med på den digitale omstilling. Han anerkender dog også, at det ikke er noget, der sker af sig selv. I sidste ende er det virksomhederne selv, der skal tage teten og aktivt vælge at implementere de digitale værktøjer.

»Jeg er bange for, at man ude i danske virksomheder skubber kunstig intelligens hen i et hjørne og tænker, at nogle andre vil tage sig af det, for det er der ikke nogen, der gør,« siger Brian Mikkelsen.