Dagligvarekrigen skærpes: Discountkæder ekspanderer kraftigt og vil udkonkurrere supermarkeder

Både Lidl, Rema 1000 og Netto skyder milliarder i at øge mængden af butikker markant i et dansk dagligvaremarked, der i forvejen er overfyldt. Samtidig har samtlige danske discountkæder taget hul på hver deres omfattende transformation af butikkerne, så de ligner supermarkederne til forveksling.

Lidl har planer om at åbne 60 til 80 nye butikker i Hovedstadsområdet a la butikken i Vallensbæk. Thomas Lekfeldt

Der var en engang for ikke så længe siden, hvor discountbutikkerne havde varer liggende på paller i smalle gange, hvor bøfferne og broccolien var udenlandsk, og mængden af gule skilte var massiv.

Der er stadig masser af slagtilbud i tyskejede Lidl, men kæden har det seneste årti været igennem en større transformation, hvor butikkerne er blevet større og lysere, antallet af varer er blevet flere, mens mængden af dansk og økologisk mad er vokset markant.