Coronavirus rammer mindre dansk virksomhed: 400 garageporte strandet i Kina

En mindre dansk virksomhed har paneler, som udgør 400 garageporte, der er strandet i Kina som følge af coronavirus.

1. marts 2020 oplyser nyhedsbureauet Reuters om 196 nye tilfælde af personer smittet med coronavirus i Wuhan i Hubei-provinsen. Det er det laveste antal smittede siden 26. januar.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Jerome Favre/EPA/Ritzau Scanpix

En mindre dansk virksomhed kan både måle og mærke konsekvenserne af coronavirussen i Hubei-provinsen, der er ramt af karantæne og problemer med transport til andre provinser.

For den lille danske virksomhed Bango A/S på under ti medarbejdere betyder det, at de har 400 garageporte strandet i Wuhan i Hubei-provinsen i Kina – epicenteret for coronavirussen.

Wuhan har stort set været lukket ned af de kinesiske myndigheder, siden udbruddet med coronavirus begyndte først i januar. Fabrikker har været lukket ned på grund af smittefare, og trafikken har været yderst begrænset for at undgå, at virussen spredte sig yderligere. Dertil kommer, at flådetrafikken er lammet, hvilket også rammer langt større danske selskaber såsom Mærsk.

Bango A/S handler normalt med døre, vinduer og garageporte, hvor de importerer en del af deres varer fra Kina, oplyser direktør og ejer Uffe Karlsen. Han ved ikke, hvornår de kan få deres garageporte til Danmark, men de forventer en udvidet leveringstid på ti uger.

»Vi har nogle projekter, som snart skal være færdige, og der er nogle nye, igangværende projekter, som er blevet rykket, fordi vi ikke har varerne. Det er problematisk og giver os nye udfordringer, som vi forsøger at løse sammen med kunderne og vores leverandører,« siger han til Berlingske.

Test: Er vi afhængige af Kina?

Virusudbruddet kommer ubelejligt for byggebranchen, forklarer Uffe Karlsen, nu da det snart er højsæson for salg af garageporte.

»Udfordringen for os og mange andre virksomheder i samme boldgade er, at vi kan risikere, at hylderne er tomme, når vi skal i gang med påskesalget,« siger han og oplyser, at de har set sig nødsaget til at købe alternative produkter tættere på Danmark.

»Vi har heldigvis nogle levandører både i Kina og nogle i Europa. Det her er en prøve på, hvor afhængig vi er af Kina, når det kommer til stykket,« siger han.

»Hvis vi kan finde løsninger på disse udfordringer i Europa uden at tabe omsætning, kan det vise sig, at vi ikke er særligt afhængige af dem i sidste ende. Men det er en del af vores program, der kommer fra Kina, og det er klart, at vi bliver berørt, når vi ikke kan få varer hjem,« siger Uffe Karlsen.