Coronavirus rammer Facebooks indtjening trods eksplosion i brugeraktivitet

I Italien er antallet af videoopkald steget med 1.000 procent efter virusudbruddet, men Facebooks annoncører holder sig væk.

Brugen af Facebook og de Facebook-ejede tjenester som Messenger, Instagram og WhatsApp er vokset betydeligt under coronakrisen, hvor de er manges livline til familie og venner, nu hvor millioner er sendt hjem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arun Sankar/AFP/Ritzau Scanpix

Brugen af det sociale medie Facebook og de Facebook-ejede tjenester som Instagram og WhatsApp skyder i vejret, men annonceindtægterne falder også her som følge af coronavirussen, fordi annoncørerne holder sig tilbage.

Den børsnoterede, amerikanske virksomhed fortalte tirsdag aften, at mængden af beskeder på Facebooks mange platforme er øget med 50 procent i lande, som er hårdt ramt af virussen, samtidig med at brugen af videobeskeder – hvor man ser den, man taler med – er mere end fordoblet.

Videoopkald i Italien steget med 1.000 procent

I Italien, som er det hårdest ramte land uden for Kina, er videoopkald steget med over 1.000 procent i forhold til for en måned siden, mens brugen af alle Facebooks apps er gået 70 procent op, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Facebook har de seneste dage – ligesom en række streamingtjenester som Netflix, Amazon og Disney – valgt at sænke billedkvaliteten i Europa, Latinamerika og senest i Indien for at bidrage til, at der fortsat er internetkapacitet nok overalt. Coronavirussens hærgen har øget aktiviteten på nettet betydeligt, både fordi mange vil følge med i nyhederne, og fordi millioner er blevet sendt hjem og derfor bruger streamingtjenester langt mere end ellers.

Den store stigning i brugen betyder dog ikke, at pengene vælter ind i Facebooks kasse. Facebook lever af at sælge annoncer ud fra sin særdeles omfattende og detaljerede viden om alle brugerne og deres færden.

»Vi får ikke penge ud af mange af de tjenester, hvor vi ser en øget brug, og vi har haft en svækkelse i vores annonceforretning i lande, som har taget aggressive metoder i brug for at nedbringe spredningen af covid-19,« hedder det i meldingen fra Facebook, der ikke opgiver konkrete tal.

Ingen konkrete tal

Facebook omsatte i oktober-december 2019, som er de senest offentliggjorte regnskabstal, for i alt 21,1 milliarder dollar, heraf de 5,2 milliarder i Europa, og havde et overskud på 7,3 milliarder dollar. Der var 1,66 milliarder aktive brugere på alle Facebooks tjenester, heraf de 294 millioner i Europa.

En af Facebooks konkurrenter, Twitter, oplever præcis samme tendens. Også her er aktivitetsniveauet skudt i vejret blandt brugerne, mens Twitter har faldende annonceindtægter og derfor har meldt ud, at der vil være underskud i forretningen igen.