Cofoco investerer i iværksættere, der vil lære danskerne at drikke læskende, kold kaffe

Tre danske iværksættere vil forsøge at få danskerne at drikke kaffe på en helt ny måde. Den koldbryggede kaffeenergidrik Ayoola rammer i næste uge en stribe københavnske cafeer og restauranter. Restaurantkæden Cofoco tror så meget på konceptet, at den har valgt at købe sig ind i iværksættervirksomheden.

Ayoola
Cofoco-koncernen investerer i iværksættervirksomheden bag den nye kaffeenergidrik, Ayoola Organic Cold Brew Energy. Fra venstre Casper Seedorff, Mathias Wehlitz og Nicolas Förderer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

En af hovedstadens mest succesfulde restaurantkoncerner, Cofoco, har valgt at investere i tre iværksættere, der gør sig forhåbninger om at vende op og ned på danskernes forhold til kaffe.

Det er de tre iværksættere Mathias Wehlitz, Nicolas Förderer og Casper Seedorff, som står bag den unge virksomhed Ayoola. Sammen har de skabt det, de selv betegner som en 100 pct. økologisk, vegansk og koldbrygget kaffeenergidrik.

Partnerne vil ikke røbe, hvor meget Cofoco har betalt, men ifølge CVR-virksomhedsregisteret har den voksende restaurantkoncern købt sig ind i 25 til 30 pct. af den nye virksomhed.

Den nye drik lanceres i uge 9 i en række københavnske cafeer og restauranter. Ayoola er ifølge Mathias Wehlitz et bud på en ny måde at drikke sin kaffe på. Han opfatter kaffen som en energidrik til et mere voksent publikum end de traditionelle energidrikprodukter på markedet, som typisk henvender sig til teenagesegmentet.

Ayoola ønsker ikke at erstatte kaffen. »Vores ønske er derimod at skubbe til den gængse opfattelse af, hvordan kaffe skal smage – og hvordan, hvor og hvornår kaffe kan drikkes,« lyder det fra Mathias Wehlitz (th.), der sammen med Nicolas Förderer (tv.) og Casper Seedorff (mf.) står bag Ayoola.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Der er tilsat forskellige frugtsmage til produktet for at give det en mere frisk smag. De kalder det selv for en noget anderledes kaffeoplevelse, end danskerne er vant til – mindre bitter og mere forfriskende.

»Det er en langt mere blød og forfriskende kaffeoplevelse. Det var smagen, der overbeviste os, og vi blev enige om, at det her blev vi simpelthen nødt til at gøre noget ved,« siger Mathias Wehlitz, der selv har en baggrund i reklamebranchen, mens Nicolas Förderer, som har udviklet drikken, er ernæringsrådgiver.

Kaffen trækker i koldt, destilleret vand i 14 timer, hvilket er en proces, der ifølge Ayoola reducerer 70 pct. af de syrer, der findes i normalt brygget kaffe, samtidig med at de høje mængder koffein bevares.

»Vi forestiller os, at vi Ayoola skal være et supplement til kaffen. De fleste kaffedrikkere kender fornemmelse af at have drukket fire kopper varm kaffe i løbet af formiddagen og ud på dagen stadig have lyst til et skud energi, men ikke nødvendigvis noget, der er varmt. Det er blandt andet her, vores drik kommer ind,« siger Mathias Wehlitz.

De tre iværksættere har skævet til USA, hvor produkter, baseret på koldbrygget kaffe de seneste år, har taget fart.

»I USA er denne måde at lave kaffe på vokset helt vildt de seneste fem år og blevet en populær del af et voksende kaffemarked. Vi tror på, at koldbrygget kaffe er det næste store inden for kaffe, og at det for alvor kommer til Europa nu. Vi har gjort koldbrygget kaffe til vores eget ved de smage, vi har, og hele vores tilgang til kaffe vs. energi,« siger Mathias Wehlitz.

Der er også andre, der tror på deres forretning. Cofoco-koncernen driver i dag 13 restauranter samt Cofoco Food, der producerer færdiglavede retter, som sælges i butikker – blandet andet gennem Coop. Nu har den købt en betydelig del af Ayoola.

Ayoola har en ambition om at ramme cafeer og restauranter i resten af Skandinavien og dele af Europa i løbet af 2019. Fra venstre Casper Seedorff, Nicolas Förderer og Mathias Wehlitz. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

»For nogle år siden blev vi enige om en strategi, der gik ud på at investere i bæredygtige initiativer. I den sammenhæng giver det god mening at investere i Ayoola, da de har et bæredygtigt og vegansk fokus,« fortæller adm. direktør Christian Lytje.

Derudover er det et produkt, der flugter godt med, hvad kæden står for, slår Christian Lytje fast.

»Hver gang vi laver noget, om det er så er en ny restaurant eller nyt produkt i Cofoco Food, så er det altid sjovt at lave noget, som vi synes er relevant, og som ikke er der i forvejen,« siger han.

I første omgang skal Ayoola sælges på Brøchner-hotellerne, Cofoco, Kihoskh, Riccos kaffebarer og Gló fra uge 9. Ifølge Christian Lytje er det også et oplagt produkt til butikshylderne, men det bliver først næste skridt. Ambitionen er at lancere i resten af Skandinavien og dele af Europa, blandt andet Tyskland, i løbet af 2019.