Siger du som forbruger ja til at oplade din elbil intelligent, så den fyldes med strøm i løbet af natten, når elnettet er mindst presset og strømmen grønnest, stiller du en fleksibilitet til rådighed for samfundet uden selv at bringe et offer.
Derfor skal du belønnes med en lavere elafgift på opladningen, end hvis du ikke vil være en del af fremtidens teknologi, som ladeoperatøren Clever begynder at rulle ud i juni. Sådan lyder budskabet fra selskabets administrerende direktør, Casper Kirketerp-Møller.
»Hvis du en dag har brug for at få strøm på bilen med det samme, beder du den bare om det i appen. Men langt de fleste dage har du ikke behov for det. Vi kan ikke se noget godt argument for ikke at spille ind i vores grønne omstilling og få så meget vedvarende strøm i bilerne som muligt, mens vi begrænser belastningen på elnettet,« siger Casper Kirketerp-Møller og fortsætter:
»Derfor mener vi ikke, at man på samme måde bør belønne en anden opførsel, hvor man siger: 'Jeg vil ikke være en del af fællesskabet, men vil bare lade op med det samme, hver gang jeg sætter bilen til ladeboksen'.«
Samme synspunkt har tidligere været fremført af FDM, DTU Elektro og Rådet for Grøn Omstilling.
»Bliver for indviklet«
Men ideen er ifølge Anders Eldrup, formand for Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, noget lettere sagt end udført.
»Det kan lyde som en fin idé at bruge afgifterne til at understøtte intelligent opladning, men jeg må også sige, at vi i kommissionen fandt ud af, at det i praksis ikke er så nemt at få afgiftssystemet til at spille på den måde. Det, som er nemt at sige, kan være meget svært at føre ud i livet,« siger Anders Eldrup.
Kommissionsformanden fortæller, at man generelt havde mange ideer oppe at vende, som ikke ville klare et møde med virkeligheden, selvom de på papiret lyder interessante.
I kommissionens anden delrapport »Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur« blev det anbefalet at indføre et system, hvor alle forbrugere ved opladning af elbiler får adgang til den samme lave elafgift på 0,8 øre pr. kWh.
I stedet skal folk lokkes til at oplade intelligent ved, at prisen på el kommer til at svinge meget i løbet af døgnets timer.
»Med de nye elmålere, som kan måle elprisen time for time, får vi mulighed for, at elprisen kan være lav om natten og høj i spidsbelastningen. Vi forventer, at der bliver stor prisforskel på de billige og dyre perioder af døgnet i takt med, at vi får mere el i vores system. Det bør styre, om folk lader intelligent op frem for afgifterne, som bliver for indviklet,« siger Anders Eldrup.
I Dansk Energi lægger administrerende direktør Lars Aagaard sig midt mellem Clever og Anders Eldrup.
»På den korte bane er det en rigtig god idé. Det er godt, hvis forbrugerne skubbes i retning af at understøtte en intelligent ladeinfrastruktur. På lang sigt er det meningen, at værdien af fleksibilitet skal aflønnes af netselskaberne og ikke via afgifter. Men de næste mange år, hvor vi er ved at bygge systemet op, vil det være super at få et skub via afgifterne til at vælge intelligent opladning,« siger Lars Aagaard.
Minister svarer ikke på spørgsmål
Berlingske har spurgt skatteminister Morten Bødskov (S), hvad han mener om Clevers forslag om lavere afgifter på opladning til dem, der deltager i intelligent opladning.
I en mail forholder Morten Bødskov sig ikke til det konkrete spørgsmål, men skriver, at »regeringen arbejder for den grønne omstilling«, at den teknologiske udvikling på området for elbiler går stærkt, og at »der er ingen tvivl om, at danskernes bilpark løbende skal omstilles til grønne biler, og det skal gå hånd i hånd med de behov, danskerne har for transport, og det liv der leves i alle dele af Danmark«.
Ministeren skriver endvidere, at han er glad for den politiske aftale fra december, som sikrer fortsat lave registreringsafgifter på grønne biler i årene frem, ligesom man også forlængede en eksisterende særordning for elafgifter til opladning af grønne biler. Men altså intet, der antyder, hvad han mener om hverken Clevers, Anders Eldrups eller Lars Aagaards synspunkter i denne artikel.