Regeringen spænder ben for grøn mobilitet

Skal regeringens mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030 nås, kræver det, at langt flere vælger elbil. Alligevel udsætter regeringen ændringen af den lovgivning, der er den største hindring for omstillingen.

»Ladestandere sættes kun op i dag, hvis operatørerne ser et potentiale. Operatørerne vil naturligvis gerne kende kundegrundlaget, før de investerer, mens forbrugerne vil være sikre på at kunne lade op uden besvær, før de vælger elbil,« skriver Simon Aggesen og Lars Aagaard. Emil Helms/Ritzau Scanpix

En million grønne biler i 2030. Det er regeringens mål og en vigtig løftestang til, at Danmark når 70 procentmålsætningen. Skal det nås, er det dog nødvendigt at sikre en infrastruktur, der matcher de mange elbiler, og det kræver, at kommuner får lov at skabe de nødvendige rammer. Det har vi ikke i dag: Kommuner har ikke lovhjemmel til at sikre ladeinfrastruktur, hvor den ikke kommer af sig selv.

Ladestandere sættes kun op i dag, hvis operatørerne ser et potentiale. Operatørerne vil naturligvis gerne kende kundegrundlaget, før de investerer, mens forbrugerne vil være sikre på at kunne lade op uden besvær, før de vælger elbil. Vi skal disse huller i landkortet uden lademuligheder til livs ved at give kommunerne mulighed for at støtte udviklingen de steder, hvor der ikke er kommercielt grundlag.