Cafékæde sneg sig ind fra provinsen: Nu gælder det Københavns prominente adresser

Det er efterhånden blevet umuligt ikke at støde på Café Vivaldi-facaderne, idet man bevæger sig rundt i hovedstaden. Cafékæden, der over 20 år langsomt har opbygget en større kæde, er i dag at finde på Københavns finere adresser. Og flere er på vej.

Kenn Righolt er direktør i Café Vivaldi-kæden, som er rykket fra provinsen og ind på fine adresser i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det er ikke hverdagskost, at en dansk virksomhed vokser så stabilt, som tilfældet har været med cafékæden Vivaldi.

I 20 år har kædens ejer, Mustafa »Chibo« Deliktas, udvidet butikken med i gennemsnit en ny café årligt. Kæden, der har sit udgangspunkt i Slagelse, erobrede provinsen og er nu ved at sætte sig på København. Café nummer 18 åbner snart på Nørreport, mens der i år også forventes at åbne en café i Horsens.

Historien om Café Vivaldi er historien om en ukompliceret tilgang, hvor kunderne ved, hvad de får. Noget tyder på, at kunderne kvitterer: Sidste år var der 2,5 millioner gæster forbi Vivaldi-kæden.

Virksomhedens ejer kom til Danmark fra Tyrkiet i 1988 og åbnede cirka ti år senere den første café i Slagelse, hvor han bor. Ved årsskiftet ansatte Mustafa Deliktas en højrehånd, Kenn Righolt, til at understøtte driften og stå for økonomien. Det er Kenn Righolt, som Berlingske møder på Vivaldis nyeste café på Bremerholm i det indre København.

Der er plads til 328 gæster indenfor og yderligere 130 udenfor. Og beliggenheden er langtfra tilfældig.

»Hvis man tager rundt til cafeerne i provinsen, vil man opdage, at der er lagt megen vægt på placeringen. Det er en hård branche, især i København, og der er beliggenhed en nøglefaktor. Vi viger ikke fra kravet til en god placering, og derfor kan det være, at det tager lidt længere tid at åbne nye cafeer, for det vigtigste er, at cafeen ligger det rigtige sted,« forklarer Kenn Righolt.

Kenn Righolt, direktør, Café Vivaldi

»Hos os er der ikke så meget »palæo«, »suppekur« og vegansk mad. Man kan få, hvad man har lyst til og man behøver ikke tænke så meget over det.«


Han har en fortid i blandt andet McDonald’s Danmark som økonomidirektør og har i flere år arbejdet med investeringer inden for vedvarende energi. Erfaringen fra kæde- og restaurationsdrift er afgørende for Vivaldi-kæden, der har fået en størrelse, som kræver flere kræfter.

Foruden cafeerne drives også Vivaldi Catering, som fra hovedkontoret i Slagelse eksempelvis leverer bagværk til cafeerne.

En ukompliceret affære

Berlingske har sat Kenn Righolt stævne for at finde ud af, hvordan en kæde som Vivaldi år efter år kan udvide forretningen – og det med sorte tal på bundlinjen.

Ved seneste regnskabsår i cafeernes samlede regnskab i Vivaldi Gruppen lød bruttofortjenesten på 118 millioner kroner med et resultat på 6,9 millioner kroner. Der skal dog tages hensyn til, at det andet selskab Vivaldi Catering kom ud af regnskabåret med et minus på 7,8 millioner kroner.

Kenn Righolt forklarer, at nogle af aktiviteterne ikke relaterer sig til selve cafédriften, som han fortæller ender med at give »et par millioner« i overskud. Et tal, der tidligere har været højere, men som er sat lidt tilbage som konsekvens af nye åbninger – herunder den nye café på Bremerholm.

Café Vivaldi har café nummer 18 på vej på Nørreport, mens den 19. forventes at åbne i Horsens senere på året. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»Vores typiske gæst er meget bredt defineret. Vi går op i at være et ukompliceret sted, hvor man kan komme uanset om man vil have en kop kaffe, en drink eller et måltid. Vi har lange åbningstider og favner både børnefamilier og forretningsmøder,« siger Kenn Righolt:

»Mange cafeer i København er mere nicheprægede. Hos os er der ikke så meget »palæo«, »suppekur« og vegansk mad. Man kan få, hvad man har lyst til, og man behøver ikke tænke så meget over det – det skal være hyggeligt og nemt.«

Kenn Righolt anerkender, at dette kan føre til, at nogle fravælger Vivaldi, fordi de går op i andet end det, Vivaldi står for. Og han gentager nøgleordet: Ukompliceret.

Stadig muligheder i udlandet

Menukortet er en klassisk cafémenu med burgere, nachos og salater. Der er mad til morgen, middag og aften, idet cafeerne holder åbent det meste af dagen.

Selv om Vivaldi udspringer af provinsen, og turen nu er kommet til storbyen, står muligheden for at åbne i udlandet åben. Udlandseventyr har tidligere været på tegnebrættet, men er blevet lagt til side i forbindelse med åbningerne i København.

»Vi er forberedt på, at vi kan komme til udlandet. Det vil typisk være nærmarkeder som Sverige eller Tyskland, vi kigger på,« forklarer Kenn Righolt.

Han fortæller, at en stor del af tiltrækningskraften for gæster såvel som medarbejdere findes i genkendeligheden. Eksempelvis er en del af de ansatte i København kommet til fra provinsen og kendte dermed Vivaldi på forhånd.

»Der er ansatte på hovedkontoret, som har arbejdet der i ti til 15 år, så rigtig meget handler om den ånd, »Chibo« (ejeren Mustafa Deliktas’ kælenavn, red.), har bygget op over de seneste 20 år. Det er vigtigt, at vi holder fast i det. Der er aldrig hevet kapital ind udefra for at sætte fart i væksten – det har altid været skridt for skridt,« siger Kenn Righolt.

Endnu en Vivaldi Café åbner på Nørreport i København inden for de næste par måneder.