Bombe under dit tv-abonnement: Ekstra afgift vil gøre det endnu dyrere

Prisen på danskernes tv-abonnementer står til at få et godt nøk opad, når Skatteministeriet nu vil lægge moms på, selvom man godt ved, at det vil medføre en ny storm af opsigelser – og dermed færre penge i statskassen.

Det bliver langt dyrere at se tv fremover, når der også skal betales moms af tv-abonnementerne, sådan som Skatteministeriet nu lægger op til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Wiklund/TT/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er lagt op til nye, solide prisstigninger på alle danskeres tv-abonnementer – som vel at mærke kommer oven i de »normale« prisstigninger.

Denne gang er det Skatteministeriet, som blander sig i priserne og vil lægge en ny moms på tv-abonnementer, som hidtil var været undtaget. Det vil ifølge tv-leverandørerne betyde, at der hver eneste måned skal lægges 15-20 kroner oven i prisen, altså op mod 240 kroner om året, og den regning har kun en adressat: de danske tv-kunder.

Det kan udløse et nyt, stort stormløb mod udgangen med masseopsigelser af tv-abonnementerne og således også føre til langt færre indtægter til statskassen.

»Groft underestimeret«

Tv-leverandørerne er bestyrtede.

»Vi som tv-leverandører betaler i dag omkring 1,3 milliarder kroner om året i rettigheder til Copydan, som så fordeler pengene blandt rettighedshaverne. Det er den post, som fremgår af hver regning på tv-abonnementet. Nu kræver man så, at der skal betales moms af dette beløb. Det vil ifølge Skatteministeriet udløse en betaling på ekstra 260 millioner kroner om året og føre til, at tv-abonnementet stiger med 15-20 kroner ekstra om måneden, for man får ingen tv-distributør til at æde sådan en regning selv. Dette er slet ikke forberedt godt nok, og man har slet ikke tænkt konsekvenserne godt nok igennem,« siger Ib Konrad Jensen, der er kommunikationsdirektør i brancheorganisationen Danske Mediedistributører, som tæller de store tv-leverandører som Nuuday/TDC, Waoo, Altibox, Allente, Nordic Entertainment Group med Viaplay og Norlys.

Tv-leverandørerne mener ydermere, at de 260 millioner er »groft underestimeret«. Det ligger snarere »på cirka 325 millioner kroner alene på tv-markedet« – og vil dermed udløse en endnu højere ekstrapris ved tv-skærmene.

Momskravet er en del af en større bunke nye momsforslag, som ventes bragt i Folketinget til vedtagelse i december efter en meget kort høringsfrist, og som er udløst af en EU-afgørelse. Herefter vil kunstnere, der får rettighedspenge, når deres værker bliver vist, skulle betale moms af pengene. Det har de ikke hidtil skullet.

»Det handler altså ikke om sportsrettigheder eller flere eller færre tv-kanaler. Vi forventer, at det bliver et kaos, når nu skuespillere, musikere med flere skal være momsregistreret, og det bliver ekstremt kompliceret for rettighedsorganisationerne at håndtere,« siger Ib Konrad Jensen.

Frygter ekstra mange opsigelser

Han forudser, at de ekstra prisforhøjelser – oven i de almindelige, årlige – på tv-abonnementer vil få mange flere til at sige deres tv-pakker op.

»Der skal ikke ret mange opsigelser til, faktisk kun tre procent, før tabet for broadcasterne og rettighedshaverne bliver større end statens indtægter fra den nye moms. Når folk siger tv-abonnementet op, mister man både kundeindtægter og rettighedsindtægter, og så falder annonceindtægterne fra tv-reklamer også. De ligger lige nu på omkring to milliarder kroner fra de tv-kanaler, som indgår i tv-pakkerne,« siger kommunikationsdirektøren.

Internt i branchen har en tv-kunde en værdi på cirka 3.500 kroner om året. Hver opsigelse rammer derfor hårdt, og der er allerede en vandring væk fra tv-abonnementer til streamingtjenester. Alene det TDC-ejede YouSee, som er Danmarks største tv-udbyder, har på to år mistet 189.000 tv-kunder og er nu nede under en million.

YouSee har for nylig meddelt, at priserne på tv-pakkerne i 2022 vil stige med 20-50 kroner om måneden, mens Waoo har bebudet prisstigninger på 10-30 kroner om måneden og Viasat på 16-20 kroner hver måned. Oveni vil nu komme momsen.

»Det er katastrofalt at presse sådan en prisforhøjelse igennem på et tidspunkt, hvor tv-markedet er under ekstremt pres fra internationale streamingtjenester,« mener han.

Blev slet ikke orienteret på forhånd

Skatteminister Morten Bødskov (S) er godt klar over, at momsbetalingen vil udløse en højere tv-regning. Skatteministeriet konstaterer selv i lovforslaget, at det vil »umiddelbart medføre højere priser på tv-abonnementer for private forbrugere«. Hvor meget højere fremgår dog ikke, men Morten Bødskov svarede 20. oktober på et spørgsmål fra Venstres medlemmer af Skatteudvalget, at »forbrugerne fremover vil skulle betale moms også på den del af abonnementsprisen, der går til betaling af licens til ophavsrettigheder«.

Ministeriets beregninger tolkes dog af brancheorganisationen for fællesantenneanlæg i Danmark, Forenede Danske Antenneanlæg (FDA), og Danske Mediedistributører som, at »ministeriet forventer et fald på cirka 20 procent i antallet af tv-kunder drevet af ny moms«. Det svarer ifølge dem til, at der vil forsvinde omkring 1,4 milliarder kroner om året i manglende abonnements-, rettigheds- og reklameindtægter.

Også ophavsretsorganisationen Koda beder Skatteministeriet om at droppe lovforslaget, fordi den danske afregning for ophavsrettigheder »har i over 50 år været sat under den klare forudsætning, at betalingerne er fritaget for moms«. Koda påpeger, at »selv de EU-lande, der har moms på området, har indført lempeligere løsninger end det, som Skatteministeriet lægger op til«. Blandt andet har flere EU-lande særlige, lave momssatser på rettighedsbetalinger.

Bestyrtelsen hos tv-leverandørerne er endnu større, fordi de – ligesom FDA – kun ad omveje hørte om ændringerne.

»Ingen har fortalt os noget om det. Vi er ikke blevet indbudt til nogle af de fire møder, som viser sig at være holdt i kultur- og skatteministerierne, og vi har ikke været med på høringslisten. Vi opdagede det kun, fordi Koda skrev om det i et nyhedsbrev, og i lovforslaget er der ikke lavet følsomhedsberegninger på, hvor mange der vil sige op, når priserne stiger,« konstaterer Ib Konrad Jensen ærgerligt.